Sunday, 23 June 2013

scientist or religious?



assalamualaikum..apa khabar semua? moga korang semua berada dlm rahmat Allah.. happy sya'ban ^_^


                                          
                                                              scientist or religious?
                                                                                  which one do u prefer??
                                                                                        I choose both  :) 

                                                         
teringat masa zaman spm dulu bila kawan saya bertanya ,

"fara, nnt awak nak amek kos apa?"

dan diriku ini dengan konfiden nye menjawab

"syariah"

dan kawan ku pun terkejut "seriously??"

"deadly serious"

ya..subjek syariah mmg subjek yg saya paling minat masa spm dulu .. tapi untuk menyambung syariah ke peringkat tinggi mmg an unexpected choice utk budak2 SBP ..mana tak nya, biasanye budak2 SBP mesti nak sambung medic, dentist, farmasi, engine n at least kos sains.. sebab tu lah kawan2 ku terkejut..

tp, itu citer b4 SPM

tut tut..lps je announce result * x boleh nak citer gaya cik emcee majlis announce sbb sy dtg lambat, nervous punye pasal* , cite2 utk menyambung syariah sy lupakan seperti tidak pernah terlintas dlm fikiran.

x perlu kot sy btau result sy, yg pasti, alhamdulillah all my classmate amek result atas pentas.. goyang kaki lah puan guru kelas (madam lili)..

masa isi borang upu, semuanya sy letak  foundation yg berkaitan sains..n my choice uia, usim, n last baru um..

tibe2.. ada satu kotak kosong..kalau x silap yg no 6..' Ya Allah, nak letak apa pulak ni'- diriku mengomel..
tgh dok usha2 kos, terjumpalah 'asasi pengajian islam dan sains um' 

eh?? ada sains, letak je lah isi ruang kosong

masa tu pilih hanya sbb nak penuhkan ruang kosong n itu je kos asasi yg berkaitan dgn sains masih tinggal..
seriously x pk langsung pasal pengajian islam.. bila fikir balik rasa mcm sombong je dgn nikmat Allah masa tu..astagfirullah

....then tibalah masa result upu keluar..

asasi pengajian islam dan sains
kolej kediaman nilam puri ,um

'asasi pengajian islam dan sains'? 'bile pulak aku letak kos ni hari 2?" masa tu x ingat pun ada letak kos ni..lama2 baru ingatan tu dtg..

alhamdulillah..dpt um.. tapi bile je dpt tau yg kk nilam puri tu rupanya kat kelantan, terus rasa berbelah bagi, either um or matric..
setelah bermesyuarah dan istikharah, akhirnya saya pilih um.. itu pun mak sy bagi sebab ada najwa.. oh ye, najwa ni kawn baik sy n kitorg mmg doa nak dpt u sama.. cek2 upu, alhamdulillah dapat sama walaupun bkn kos pilihan kitorang.

dan bermulalah episod baru kehidupan ku di nilam  puri..

dan di nilam puri lah baru saya benar2 menghadam tujuan sy hidup di bumi Allah ini..
sebelum ni sy hanya menjalankan kehidupan seperti biasa, walaupun x terjerumus dgn perkara2 buruk, tapi sy x pernah terfikir mcm mana utk sy terus melayari bahtera kehidupan mengikut arus Allah..

alhamdulillah di nilam puri sy megetahui dan menghayati bahwa Allah jadikan kita adalah untuk kita menjadi khalifah dan hambaNya..

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". (Al-baqarah:30)

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. (Azzariyat:56)

saya tak tau bila sy mula berubah n bagaimana..mungkin disebabkan program, or buku2 fatimah syarha, hlovate..tp yg pasti salah satu sebabnya adalah buku maza yakni (apa ertnya saya menganut Islam) karangan fathi yakan.

kakak usrah sy kata, manusia sama seperti pensil..kenapa pensil?? saja bg contoh pensil, nak guna benda lain pun boleh..kebetulan je hr usrah tu citer pasal pensil..

pensik di ciptakan untuk menulis..cuba kalau kita jadikan pensil itu seperti paku..ketuk ke dinding..dah tentu pensil tu patah n rosak..

samalah seperti manusia, bila Allah dah ciptakan kita untuk menjadi khalifah dan hamba, tapi kita lari dari tjuan itu, maka rosaklah kita..

dan sekarang,,aku dapat memerima kenapa Allah mencampakkan ku ke dalam kos ini..

Allah nak bagi saya dua2, saya minta sains, Dia bagi sains dan pengajian islam..
Alhamdulillah ..walaupun busy sbb double major, tp sy suka sbb saya sayang kedua-duanya.. islamic studies and sciences..Allah knows the best for his slaves.. <3


... dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (Al- baqarah:216)


done with story..



nasihat saya..


bersyukur dan redhalah dimana saja Allah menetapkan anda kerana pasti ada cik hikmah tersembunyi di belakangnya ^_^

and..pamerkan keindahan dan keistimewaan Islam walau siapa pun kita.. berbanggalah kita sebagai orang Islam sekalipun kita dlm keadaan terasing :)

wallahua'lam


                                                                                          

                                                              

Thursday, 6 June 2013

Saksikan Bahawa Aku Seorang Muslim



Bismilllahirahmanirrahim




Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang salih, sambil berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!" (fushshilat 33)

Kegemilangan sejarah seorang muslim terukir bukan hanya pasca risalah Nabi Muhammad s.a.w . Bahkan Muslim adalah gelaran agung yang disandang sejak mula lagi. Termasuk tentu Ibrahim 'alahis salam. Dialah muslim yang hanif, muslim yang telah menghancurkan berhala dan menetang raja namrud .

"...Dialah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan ugamanya) dan Dia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan sudah payah dalam perkara ugama, ugama bapa kamu Ibrahim. Ia menamakan kamu: "Orang-orang Islam" semenjak dahulu dan di dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi saksi atas segenap manusia.." (Al hajj 78)


Inilah muslim, status yang tidak akan kita lepaskan sehingga maut menjemput. Moga kita mati dalam muslim.
Muslim, sebuah panggilan indah dari pepohonan dan batu-batuan yang akan berbicara di akhir zaman tentang Yahudi, musuh kebenaran yang bersembunyi di belakangnya.

" Belum akan tiba kiamat sehingga kaum Muslimin berperang dengan yahudi . Kaum muslimin membunuh mereka dan mereka bersembunyi di balik batu dan pohon. Lalu batu dan pohon berkata, "Wahai Muslim, wahai 'Abdullah, ini ada yahudi di belakaang saya, mari bunuhlah ia.."
(HR Ahmad)

Para Hawari, pengikut setia Isa, berbangga dengan keislamannya.

"..Kamilah penolong-penolong (agama) Allah. Kami beriman kepada Allah, dan saksikanlah, bahawa kami adalah orang-orang muslim " (Ali imran 52)

Para Hawaryun, pengikut Nabi Isa telah tiada. Jadi, wahai saudaraku ikhwan dan akhowat , tibalah giliran kita menjada muslim yang sejati , yang berbangga dengan keislamannya. Yang selalu mengajak manusia kembali kepada kebenaran fitrah, tetapi jika mereka berpaling, cukup katakan dengan penuh kemuliaan bahawa kita adalah muslim.

..Jika mereka berpaling maka katakanlah "Saksikan bahawa kami adalah orang-orang muslim!" (Ali Imran 64)


Muslim sejati takkan pernah ragu berkata , " Saksikan Bahwa aku seorang Muslim!"

Ayuh sama-sama akita jadi muslim yang sejati , mempratikkan Islam dalam segala perbuatan kita ^_^

wallahua'lam


* ref- Saksikan Bahwa Aku Seorang Muslim - Salim A. Fillah

Sunday, 23 June 2013

scientist or religious?



assalamualaikum..apa khabar semua? moga korang semua berada dlm rahmat Allah.. happy sya'ban ^_^


                                          
                                                              scientist or religious?
                                                                                  which one do u prefer??
                                                                                        I choose both  :) 

                                                         
teringat masa zaman spm dulu bila kawan saya bertanya ,

"fara, nnt awak nak amek kos apa?"

dan diriku ini dengan konfiden nye menjawab

"syariah"

dan kawan ku pun terkejut "seriously??"

"deadly serious"

ya..subjek syariah mmg subjek yg saya paling minat masa spm dulu .. tapi untuk menyambung syariah ke peringkat tinggi mmg an unexpected choice utk budak2 SBP ..mana tak nya, biasanye budak2 SBP mesti nak sambung medic, dentist, farmasi, engine n at least kos sains.. sebab tu lah kawan2 ku terkejut..

tp, itu citer b4 SPM

tut tut..lps je announce result * x boleh nak citer gaya cik emcee majlis announce sbb sy dtg lambat, nervous punye pasal* , cite2 utk menyambung syariah sy lupakan seperti tidak pernah terlintas dlm fikiran.

x perlu kot sy btau result sy, yg pasti, alhamdulillah all my classmate amek result atas pentas.. goyang kaki lah puan guru kelas (madam lili)..

masa isi borang upu, semuanya sy letak  foundation yg berkaitan sains..n my choice uia, usim, n last baru um..

tibe2.. ada satu kotak kosong..kalau x silap yg no 6..' Ya Allah, nak letak apa pulak ni'- diriku mengomel..
tgh dok usha2 kos, terjumpalah 'asasi pengajian islam dan sains um' 

eh?? ada sains, letak je lah isi ruang kosong

masa tu pilih hanya sbb nak penuhkan ruang kosong n itu je kos asasi yg berkaitan dgn sains masih tinggal..
seriously x pk langsung pasal pengajian islam.. bila fikir balik rasa mcm sombong je dgn nikmat Allah masa tu..astagfirullah

....then tibalah masa result upu keluar..

asasi pengajian islam dan sains
kolej kediaman nilam puri ,um

'asasi pengajian islam dan sains'? 'bile pulak aku letak kos ni hari 2?" masa tu x ingat pun ada letak kos ni..lama2 baru ingatan tu dtg..

alhamdulillah..dpt um.. tapi bile je dpt tau yg kk nilam puri tu rupanya kat kelantan, terus rasa berbelah bagi, either um or matric..
setelah bermesyuarah dan istikharah, akhirnya saya pilih um.. itu pun mak sy bagi sebab ada najwa.. oh ye, najwa ni kawn baik sy n kitorg mmg doa nak dpt u sama.. cek2 upu, alhamdulillah dapat sama walaupun bkn kos pilihan kitorang.

dan bermulalah episod baru kehidupan ku di nilam  puri..

dan di nilam puri lah baru saya benar2 menghadam tujuan sy hidup di bumi Allah ini..
sebelum ni sy hanya menjalankan kehidupan seperti biasa, walaupun x terjerumus dgn perkara2 buruk, tapi sy x pernah terfikir mcm mana utk sy terus melayari bahtera kehidupan mengikut arus Allah..

alhamdulillah di nilam puri sy megetahui dan menghayati bahwa Allah jadikan kita adalah untuk kita menjadi khalifah dan hambaNya..

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". (Al-baqarah:30)

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. (Azzariyat:56)

saya tak tau bila sy mula berubah n bagaimana..mungkin disebabkan program, or buku2 fatimah syarha, hlovate..tp yg pasti salah satu sebabnya adalah buku maza yakni (apa ertnya saya menganut Islam) karangan fathi yakan.

kakak usrah sy kata, manusia sama seperti pensil..kenapa pensil?? saja bg contoh pensil, nak guna benda lain pun boleh..kebetulan je hr usrah tu citer pasal pensil..

pensik di ciptakan untuk menulis..cuba kalau kita jadikan pensil itu seperti paku..ketuk ke dinding..dah tentu pensil tu patah n rosak..

samalah seperti manusia, bila Allah dah ciptakan kita untuk menjadi khalifah dan hamba, tapi kita lari dari tjuan itu, maka rosaklah kita..

dan sekarang,,aku dapat memerima kenapa Allah mencampakkan ku ke dalam kos ini..

Allah nak bagi saya dua2, saya minta sains, Dia bagi sains dan pengajian islam..
Alhamdulillah ..walaupun busy sbb double major, tp sy suka sbb saya sayang kedua-duanya.. islamic studies and sciences..Allah knows the best for his slaves.. <3


... dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (Al- baqarah:216)


done with story..



nasihat saya..


bersyukur dan redhalah dimana saja Allah menetapkan anda kerana pasti ada cik hikmah tersembunyi di belakangnya ^_^

and..pamerkan keindahan dan keistimewaan Islam walau siapa pun kita.. berbanggalah kita sebagai orang Islam sekalipun kita dlm keadaan terasing :)

wallahua'lam


                                                                                          

                                                              

Thursday, 6 June 2013

Saksikan Bahawa Aku Seorang Muslim



Bismilllahirahmanirrahim




Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang salih, sambil berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!" (fushshilat 33)

Kegemilangan sejarah seorang muslim terukir bukan hanya pasca risalah Nabi Muhammad s.a.w . Bahkan Muslim adalah gelaran agung yang disandang sejak mula lagi. Termasuk tentu Ibrahim 'alahis salam. Dialah muslim yang hanif, muslim yang telah menghancurkan berhala dan menetang raja namrud .

"...Dialah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan ugamanya) dan Dia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan sudah payah dalam perkara ugama, ugama bapa kamu Ibrahim. Ia menamakan kamu: "Orang-orang Islam" semenjak dahulu dan di dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi saksi atas segenap manusia.." (Al hajj 78)


Inilah muslim, status yang tidak akan kita lepaskan sehingga maut menjemput. Moga kita mati dalam muslim.
Muslim, sebuah panggilan indah dari pepohonan dan batu-batuan yang akan berbicara di akhir zaman tentang Yahudi, musuh kebenaran yang bersembunyi di belakangnya.

" Belum akan tiba kiamat sehingga kaum Muslimin berperang dengan yahudi . Kaum muslimin membunuh mereka dan mereka bersembunyi di balik batu dan pohon. Lalu batu dan pohon berkata, "Wahai Muslim, wahai 'Abdullah, ini ada yahudi di belakaang saya, mari bunuhlah ia.."
(HR Ahmad)

Para Hawari, pengikut setia Isa, berbangga dengan keislamannya.

"..Kamilah penolong-penolong (agama) Allah. Kami beriman kepada Allah, dan saksikanlah, bahawa kami adalah orang-orang muslim " (Ali imran 52)

Para Hawaryun, pengikut Nabi Isa telah tiada. Jadi, wahai saudaraku ikhwan dan akhowat , tibalah giliran kita menjada muslim yang sejati , yang berbangga dengan keislamannya. Yang selalu mengajak manusia kembali kepada kebenaran fitrah, tetapi jika mereka berpaling, cukup katakan dengan penuh kemuliaan bahawa kita adalah muslim.

..Jika mereka berpaling maka katakanlah "Saksikan bahawa kami adalah orang-orang muslim!" (Ali Imran 64)


Muslim sejati takkan pernah ragu berkata , " Saksikan Bahwa aku seorang Muslim!"

Ayuh sama-sama akita jadi muslim yang sejati , mempratikkan Islam dalam segala perbuatan kita ^_^

wallahua'lam


* ref- Saksikan Bahwa Aku Seorang Muslim - Salim A. Fillah