Wednesday, 10 October 2012

hebatkah kita???


assalamualaikum semua , apa khabar iman ?? alhamdulillah sy berkesempatan utk berkongsi sesuatu di sini.

semalam saya dapat panggilan dr seorang sahabat lama ,  mengadu tentang teman serumahnya yang dahulunya tidak mengamalkan Islam secara keseluruhannya *(ala-ala free hair , couple n macam2 lah) ,tetapi alhamdulillah sekarang dia dah berubah kearah yg lebih baik, dah mula menutup aurat dengan sempurna, dan meninggalkan kehidupan sosial .

So ? apa masalahnya ? salahkah berubah jadi baik ?

ya, berubah jadi baik memang tak salah , malah sangat baik dan dia sangat beruntung memilih dan terpilih untuk mendapat hidayah Allah .

Firman Allah :
.....Dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan oleh Allah (dengan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapapun yang dapat memberi hidayah pertunjuk kepadanya. Dan sesiapa yang diberi hidayah pertunjuk oleh Allah, (dengan sebab pilihannya yang benar), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat menyesatkannya. Bukankah Allah Maha Kuasa, lagi berhak membalas dengan azab seksa (kepada golongan yang bersalah)?
(Az-Zumar :36-37)


tetapi , yang menjadi masalahnya sekarang , segelintir dari kita ,apabila menjadi lebih baik , akan memandang  rendah pada insan yang belum lagi berubah ,yg masih tidak menutup aurat dgn sempurna , couple dan lain-lain . Diumpatnya dengan berbagai umpatan .


"eee, apalah minah ni , couple2 pulak, nyampah betul !"

" tengok tu awak, makin singkat tudung diasaya tengok ."


hebat sangatkah kita untuk merendah-rendahkan mereka ? baik sangat ke kita sehingga layak untuk menghukum mereka ?

kadang- kadang kita terlupa yang kita pun pernah seperti mereka kerana terlampau bangga dengan perubahan kita , nauzubillah ..



lupakah kita bagaimana kita boleh berubah ? tak lain tak bukan kerana hidayah Allah .. Bayangkan kalau hidayah Allah tak sampai kepada kita ? tidakkah kita masih seperti mereka ?

ya, mungkin kita akan jawab, hidayah Allah kena cari , kenapa mereka tak mencarinya ?

mana kita tahu yang mereka tidak mencari ?? mungkin mereka sedang mencarinya, tetapi belum tiba masanya untuk sampai kepada mereka .  Boleh jadi selepas mereka mendapat hidayah Allah, mereka jauh lebih baik dari kita , melahirkan generasi Muhammad yang soleh. Wallahua'lam , semuanya sudah termaktub dalam perancangan Allah .

Bukankah Allah yang pegang hati-hati mereka ?

hati kita pun Allah yang pegang.. jadi , Allah ada hak untuk menarik balik hidayah yang diberi . Bukan kah Allah itu yang membolak balik kan hati ?

Jadi , jangan terlampau bangga dengan diri kita , bimbang kita pula yang berubah semula kepada keburukan , nauzubillah, minta dijauhkan Allah..

So!! pandanglah mereka dengan kaca mata seorang dai'e . Bukan seorang penghukum ..Tegurlah mereka dengan hikmah. Bukan ke Allah dah ajarkan kita ?

dalam firmannya : Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orangyang sesat dari jalanNya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah pertunjuk. (An-nahl : 125)

subhanallah ,indahnya Islam mengajar kita pelbagai tips .

kalau bukan kita yang tegur mereka, siapa lagi ??

JOM!! Dakwah Itu Mudah  ^_^

wallahua'lam .
 




Wednesday, 10 October 2012

hebatkah kita???


assalamualaikum semua , apa khabar iman ?? alhamdulillah sy berkesempatan utk berkongsi sesuatu di sini.

semalam saya dapat panggilan dr seorang sahabat lama ,  mengadu tentang teman serumahnya yang dahulunya tidak mengamalkan Islam secara keseluruhannya *(ala-ala free hair , couple n macam2 lah) ,tetapi alhamdulillah sekarang dia dah berubah kearah yg lebih baik, dah mula menutup aurat dengan sempurna, dan meninggalkan kehidupan sosial .

So ? apa masalahnya ? salahkah berubah jadi baik ?

ya, berubah jadi baik memang tak salah , malah sangat baik dan dia sangat beruntung memilih dan terpilih untuk mendapat hidayah Allah .

Firman Allah :
.....Dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan oleh Allah (dengan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapapun yang dapat memberi hidayah pertunjuk kepadanya. Dan sesiapa yang diberi hidayah pertunjuk oleh Allah, (dengan sebab pilihannya yang benar), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat menyesatkannya. Bukankah Allah Maha Kuasa, lagi berhak membalas dengan azab seksa (kepada golongan yang bersalah)?
(Az-Zumar :36-37)


tetapi , yang menjadi masalahnya sekarang , segelintir dari kita ,apabila menjadi lebih baik , akan memandang  rendah pada insan yang belum lagi berubah ,yg masih tidak menutup aurat dgn sempurna , couple dan lain-lain . Diumpatnya dengan berbagai umpatan .


"eee, apalah minah ni , couple2 pulak, nyampah betul !"

" tengok tu awak, makin singkat tudung diasaya tengok ."


hebat sangatkah kita untuk merendah-rendahkan mereka ? baik sangat ke kita sehingga layak untuk menghukum mereka ?

kadang- kadang kita terlupa yang kita pun pernah seperti mereka kerana terlampau bangga dengan perubahan kita , nauzubillah ..



lupakah kita bagaimana kita boleh berubah ? tak lain tak bukan kerana hidayah Allah .. Bayangkan kalau hidayah Allah tak sampai kepada kita ? tidakkah kita masih seperti mereka ?

ya, mungkin kita akan jawab, hidayah Allah kena cari , kenapa mereka tak mencarinya ?

mana kita tahu yang mereka tidak mencari ?? mungkin mereka sedang mencarinya, tetapi belum tiba masanya untuk sampai kepada mereka .  Boleh jadi selepas mereka mendapat hidayah Allah, mereka jauh lebih baik dari kita , melahirkan generasi Muhammad yang soleh. Wallahua'lam , semuanya sudah termaktub dalam perancangan Allah .

Bukankah Allah yang pegang hati-hati mereka ?

hati kita pun Allah yang pegang.. jadi , Allah ada hak untuk menarik balik hidayah yang diberi . Bukan kah Allah itu yang membolak balik kan hati ?

Jadi , jangan terlampau bangga dengan diri kita , bimbang kita pula yang berubah semula kepada keburukan , nauzubillah, minta dijauhkan Allah..

So!! pandanglah mereka dengan kaca mata seorang dai'e . Bukan seorang penghukum ..Tegurlah mereka dengan hikmah. Bukan ke Allah dah ajarkan kita ?

dalam firmannya : Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orangyang sesat dari jalanNya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah pertunjuk. (An-nahl : 125)

subhanallah ,indahnya Islam mengajar kita pelbagai tips .

kalau bukan kita yang tegur mereka, siapa lagi ??

JOM!! Dakwah Itu Mudah  ^_^

wallahua'lam .