Saturday, 31 March 2012

♥ from the river to the sea ♥




bismillahirahmanirahim..

assalamualaikum dan salam mahabbah..moga semua dlm limpahan rahmat-Nya

alhamdulillah, atas permintaan bbrapa sahabat ,berkesempatan juga sy untuk kongsikan sesuatu disini walaupun tgh sibuk preparation utk final. post kali ni sy nak share something yg sy dapat semasa global march to Jerusalem (GMJ).Siapa pergi?cuba angkat tangan..huhu..

Pada awalnya sy x merancang pun nak pergi memikirkan exam final..last2 minit, alhamdulillah Allah gerakkan hati sy untuk pergi..ada jugaklah sumbangan sy untuk Islam walaupun x seberapa..jd, kat sini sy nak minta maaf sgt2 kat sahabat2 yg terasa dgn sy sbb x ajak dan x beritahu.."sory sgt2 x beritahu korang". :(

so..sbgi tanda minta maaf, sy kongsikan serba sedikit ttg GMJ .

ok..program sbnrnya dah start petang tu lg, tapi kami smpai dah nak dekat maghrib.. tp x pe..the real majlis mula mlm tu.. masuk maghrib ,semua yg hadir solat berjemaah kat tgh2 stadium..solat maghrib n solat hajat. Terasa best sgt solat ramai-ramai walaupun dgn org yg x dikenali..tp yg penting kita kenal mereka sbgi saudara seislam..rasa aura kesatuan ummah saat itu. Moga doa yang diaminkan beramai-ramai diterima Allah..insyaallah.


selepas itu, bermulalah persembahan2 dr delagasi palestin, pelajar sekolah, mahasiswa, artis2 nasyid dan ucapan2 .

saat delagasi palestin berarak sekeliling stadium, bersahut-sahutan laungan takbir..Allahuakbar!
terasa bertambah semangat jihad tatkala itu, moga ianya berterusan..amin.

apa yg sy sgt tersentuh pd malam itu adalah nyanyian dr Muadz.

Nada almasjidu lil ummah
Ya ummati aina syababi
Littaa'ti tahlul himmah
Al-himmatu fiha hayati
Nada al masjidu lil ummah
Ya ummati aina syababi?



'ya ummati, aina syababi?'
'wahai ummatku, mana pemuda?"

mana pemuda kita?? mana pemuda kita di masjid? pemuda2 kita lebih ramai berpelisiran, lebih ramai di pusat2 hiburan berbanding di masjid..lihatlah umat kita sekarang..

wahai pemuda2..sahutlah seruan masjid !..hanya dgn solat berjemaah, umat Islam akan kuat.
salah seorang kafir berkata , umat Islam akan kuat sekiranya jemaah solat subuh mereka sama ramai seperti jemaah solat jumaat ..so, ayuh pemuda! kita penuhkan saf sehingga yahudi gentar dgn umat Islam!

................................

satu lg apa yg sy suka adalah ucapan pelajar berbangsa cina dr universiti lim kok wing..
antara kata2 beliau
" palestin bukan isu agama, tapi isu kemanusian"

ok,itu bg pihak dia.. bg kita umat islam , ianya isu akidah dan juga kemanusiaan.

bergema tepukan dr hadirin saat Ally Iskandar bertanya kpd beliau, " are you chinese?"
then beliau jwb, " no, I'm Malaysian".

persembahan sajak yg bersemangat dr adik2 sekolah juga turut menyentuh hati para hadirin.

'uridu abi'
'i want my father'

rasa ingin menitis air mataku tatkala itu. Tak dapat bayangkan , apalah perasaan kita kalau ibu bapa kita dibunuh kejam dihadapan kita..bertambah syukurku kepada Allah kerana masih membenarkan ku mendapat cebisan kasih sayang dr umi n abi tercinta.

..................................................


ok..itu je kot apa yg sy boleh kongsikan.. moga dgn sedikit usaha ini dpt menjadi bukti kita di akhirat..walaupun ianya tdk memberi apa2 kesan pd israil, kita kena ingat yg Allah tidak melihat pd hasilnya, tp yg Allah lihat adalah usaha kita.

ana sgt terharu dgr feedback dr seorang sahabat,
"ukhti, ana tgok sungguh dahsyat semangat para syabab smalam.. naik semangat kemanusian dan jihad ana."
tiada apa yg mampu ku lafazkan selain kalimah Alhamdulillah..moga semangatmu , semangatku dan semangat semua syabab berterusan.! amin..

..................

owh, lupa nak brth, tajuk kat atas tu adalah slogan yg sering dilaungkan pd mlm itu

'from the river to the sea, palestin will be free!' ..amin!

wallahua'lam

p/s: sori sgt3 kalau ayat lintang pukang



Thursday, 29 March 2012

ciri-ciri orang yang mendapat hidayah

assalamualaikum semua..alhamdulillah dpt juga sy mencoret sesuatu di sini, walaupun x seberapa, harap ianya bermanfaat.Kali ni saya nak kongsikan sedikit apa yg sy dapat dlm buku Menyeru Kepada Allah yg ditulis oleh alfadhil us.A. Ubaidillah Alias. Saya nak kongsikan sedikit ttg ciri2 orang yang mendapat hidayah Allah.



1~ merasa mudah dalam beramal soleh

orang yg mendapat hidayah akan merasa mudah dan ringan untuk melaksanakan perintah Allah dan melakukan amal soleh . Firman Allah swt dlm surah Al-an'am ayat 125 yg bermaksud : "Maka barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanyapetunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk Islam. Dan barangsiapayang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanyasesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman".


maksud ayat 'Dia melapangkan dadanya untuk Islam' ialah mereka yang mendapat hidayah akan merasa mudah untuk melaksanakan tuntutan-tuntutan Allah dan dadanya tersa lapang tanpa sebarang beban..dia tidak merasa berat hati utk melaksanakan ibadat kpd Allah..

2~merasa rindu kepada Allah

orang yang mendapat hidayah, setiap relung hatinya terisi dengan kerinduan kepada Allah. Jika nama Allah disebut, akan bergetar hatinya, jika dibaca firman Allah ,akan bertambah imannya.

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal." (Al-Anfal:2)


3~ Istiqamah

orang yang mendapat hidayah akan istiqamah dan konsisten dalam menjalankan perinah-perintahNya .

"Dan sesiapa berpegang teguh kepada (agama) Allah, maka sesungguhnya dia telah beroleh petunjuk ke jalan yang betul (lurus)." (Ali Imran:101)


4~ bersemangat dalam mempelajari ajaran agama

orang yang mendapat hidayah akan bersemangat untuk menuntut ilmu2 Allah.


5~ sabar menghadapi pelbagai ujian

orang2 yang mendapat hidayah akan sabar dan tabah dalammenghadapi pelbagai bentuk ujian dari Allah.

Dan sesungguhnya akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan, Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.(Yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan ”Inna lillahi wa inna ilaihi rojiun”. Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan secara sempurna dan rahmat dari tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk ” (Al-Baqarah: 155-157).

wallahua'lam

p/s- doakan utk exam final sy!

Saturday, 31 March 2012

♥ from the river to the sea ♥




bismillahirahmanirahim..

assalamualaikum dan salam mahabbah..moga semua dlm limpahan rahmat-Nya

alhamdulillah, atas permintaan bbrapa sahabat ,berkesempatan juga sy untuk kongsikan sesuatu disini walaupun tgh sibuk preparation utk final. post kali ni sy nak share something yg sy dapat semasa global march to Jerusalem (GMJ).Siapa pergi?cuba angkat tangan..huhu..

Pada awalnya sy x merancang pun nak pergi memikirkan exam final..last2 minit, alhamdulillah Allah gerakkan hati sy untuk pergi..ada jugaklah sumbangan sy untuk Islam walaupun x seberapa..jd, kat sini sy nak minta maaf sgt2 kat sahabat2 yg terasa dgn sy sbb x ajak dan x beritahu.."sory sgt2 x beritahu korang". :(

so..sbgi tanda minta maaf, sy kongsikan serba sedikit ttg GMJ .

ok..program sbnrnya dah start petang tu lg, tapi kami smpai dah nak dekat maghrib.. tp x pe..the real majlis mula mlm tu.. masuk maghrib ,semua yg hadir solat berjemaah kat tgh2 stadium..solat maghrib n solat hajat. Terasa best sgt solat ramai-ramai walaupun dgn org yg x dikenali..tp yg penting kita kenal mereka sbgi saudara seislam..rasa aura kesatuan ummah saat itu. Moga doa yang diaminkan beramai-ramai diterima Allah..insyaallah.


selepas itu, bermulalah persembahan2 dr delagasi palestin, pelajar sekolah, mahasiswa, artis2 nasyid dan ucapan2 .

saat delagasi palestin berarak sekeliling stadium, bersahut-sahutan laungan takbir..Allahuakbar!
terasa bertambah semangat jihad tatkala itu, moga ianya berterusan..amin.

apa yg sy sgt tersentuh pd malam itu adalah nyanyian dr Muadz.

Nada almasjidu lil ummah
Ya ummati aina syababi
Littaa'ti tahlul himmah
Al-himmatu fiha hayati
Nada al masjidu lil ummah
Ya ummati aina syababi?



'ya ummati, aina syababi?'
'wahai ummatku, mana pemuda?"

mana pemuda kita?? mana pemuda kita di masjid? pemuda2 kita lebih ramai berpelisiran, lebih ramai di pusat2 hiburan berbanding di masjid..lihatlah umat kita sekarang..

wahai pemuda2..sahutlah seruan masjid !..hanya dgn solat berjemaah, umat Islam akan kuat.
salah seorang kafir berkata , umat Islam akan kuat sekiranya jemaah solat subuh mereka sama ramai seperti jemaah solat jumaat ..so, ayuh pemuda! kita penuhkan saf sehingga yahudi gentar dgn umat Islam!

................................

satu lg apa yg sy suka adalah ucapan pelajar berbangsa cina dr universiti lim kok wing..
antara kata2 beliau
" palestin bukan isu agama, tapi isu kemanusian"

ok,itu bg pihak dia.. bg kita umat islam , ianya isu akidah dan juga kemanusiaan.

bergema tepukan dr hadirin saat Ally Iskandar bertanya kpd beliau, " are you chinese?"
then beliau jwb, " no, I'm Malaysian".

persembahan sajak yg bersemangat dr adik2 sekolah juga turut menyentuh hati para hadirin.

'uridu abi'
'i want my father'

rasa ingin menitis air mataku tatkala itu. Tak dapat bayangkan , apalah perasaan kita kalau ibu bapa kita dibunuh kejam dihadapan kita..bertambah syukurku kepada Allah kerana masih membenarkan ku mendapat cebisan kasih sayang dr umi n abi tercinta.

..................................................


ok..itu je kot apa yg sy boleh kongsikan.. moga dgn sedikit usaha ini dpt menjadi bukti kita di akhirat..walaupun ianya tdk memberi apa2 kesan pd israil, kita kena ingat yg Allah tidak melihat pd hasilnya, tp yg Allah lihat adalah usaha kita.

ana sgt terharu dgr feedback dr seorang sahabat,
"ukhti, ana tgok sungguh dahsyat semangat para syabab smalam.. naik semangat kemanusian dan jihad ana."
tiada apa yg mampu ku lafazkan selain kalimah Alhamdulillah..moga semangatmu , semangatku dan semangat semua syabab berterusan.! amin..

..................

owh, lupa nak brth, tajuk kat atas tu adalah slogan yg sering dilaungkan pd mlm itu

'from the river to the sea, palestin will be free!' ..amin!

wallahua'lam

p/s: sori sgt3 kalau ayat lintang pukang



Thursday, 29 March 2012

ciri-ciri orang yang mendapat hidayah

assalamualaikum semua..alhamdulillah dpt juga sy mencoret sesuatu di sini, walaupun x seberapa, harap ianya bermanfaat.Kali ni saya nak kongsikan sedikit apa yg sy dapat dlm buku Menyeru Kepada Allah yg ditulis oleh alfadhil us.A. Ubaidillah Alias. Saya nak kongsikan sedikit ttg ciri2 orang yang mendapat hidayah Allah.



1~ merasa mudah dalam beramal soleh

orang yg mendapat hidayah akan merasa mudah dan ringan untuk melaksanakan perintah Allah dan melakukan amal soleh . Firman Allah swt dlm surah Al-an'am ayat 125 yg bermaksud : "Maka barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanyapetunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk Islam. Dan barangsiapayang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanyasesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman".


maksud ayat 'Dia melapangkan dadanya untuk Islam' ialah mereka yang mendapat hidayah akan merasa mudah untuk melaksanakan tuntutan-tuntutan Allah dan dadanya tersa lapang tanpa sebarang beban..dia tidak merasa berat hati utk melaksanakan ibadat kpd Allah..

2~merasa rindu kepada Allah

orang yang mendapat hidayah, setiap relung hatinya terisi dengan kerinduan kepada Allah. Jika nama Allah disebut, akan bergetar hatinya, jika dibaca firman Allah ,akan bertambah imannya.

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal." (Al-Anfal:2)


3~ Istiqamah

orang yang mendapat hidayah akan istiqamah dan konsisten dalam menjalankan perinah-perintahNya .

"Dan sesiapa berpegang teguh kepada (agama) Allah, maka sesungguhnya dia telah beroleh petunjuk ke jalan yang betul (lurus)." (Ali Imran:101)


4~ bersemangat dalam mempelajari ajaran agama

orang yang mendapat hidayah akan bersemangat untuk menuntut ilmu2 Allah.


5~ sabar menghadapi pelbagai ujian

orang2 yang mendapat hidayah akan sabar dan tabah dalammenghadapi pelbagai bentuk ujian dari Allah.

Dan sesungguhnya akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan, Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.(Yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan ”Inna lillahi wa inna ilaihi rojiun”. Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan secara sempurna dan rahmat dari tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk ” (Al-Baqarah: 155-157).

wallahua'lam

p/s- doakan utk exam final sy!