Sunday, 8 January 2012

~ jangan terlampau berkira ~

assalamualaikumwarahmatullah .. alhamdulillah3 ..syukur kepada Allah s.w.t kerana dgn izinnya dpt sy meluangkan masa bertinta di sini .. apa yg sy nak tulis pd entry kali ni adalah ttg majlis ilmu .. ~ jangan berkira dgn majlis ilmu ~

kenapa saya kata begini ??

perasan tak kadang2 kita ini memilih penyampainya (penceramah).. kalau kita kenal ataupun kita suka dgn penceramah itu baru kita bercadang-cadang nak pergi..

sebagai contoh , dalam perjalanan ke kelas kita ternampak satu poster





" wah ,, IM Asyraf lah ,bestnye , jom pergi , jom ".

cuba kalu poster itu pamerkan ustaz2 yg kita x kenal or x berapa nak glamour ?? adakah kita excited nak pergi ?? alhamdulillah kalau kita pun beghie jgk nak pergi .. tp kebanyakannya akan melihat kpd penceramahnya dahulu .. x salah untuk kita excited dgn penceramah kegemaran kita , tapi alangkah baiknya kalau kita lebih excited untuk menuntut ilmu ..kerana setiap majlis ilmu yg kita hadiri ,insyaallah kita akan dapat ilmu baru dan semestinya ilmu yg kita sedia ada tdk berkurang..

kadang-kadang kita juga berkira dgn tajuk ceramah.. nampak tajuk2 yg best je kita nak pergi..
kalau tajuk yg biasa2 je akan dgrlah suara2 sumbang seperti :

"alaa,,bosanlah tajuk ni , setiap tahun benda yg sama "

" isra' mikraj ?? alaa..kan tahun lepas dah dgr "

begitulah ragam kita..padahal walaupun kita dah dgr ceramah tu setiap tahun , kita tetap lupa , bila ditanya tarikh isra' mikraj pun kita tak ingat , jd apa salahnya kita dgr lg , sbb manusia kan mmg sifatnya pelupa ,jd kita harus sentiasa diperingati..

..............................................................................

habis ttg ~ jgn terlampau berkira ~ , sy nak keluar sedikit drpd tajuk tetapi masih berkisar ttg
majlis ilmu .. sy nak fokuskan di sini ,, sejauh mana kita menghargai sesuatu majlis ilmu tersebut ??

sejauh mana kita bersungguh-sungguh utk mendapatkan ilmu ??

cuba kita lihat diri kita ,
mana kita lebih fokus ,
dengar ceramah agama atau kuliah akademik ??

mana kita lebih pergi awal ,
ceramah agama atau kuliah akademik ??

soal diri kita sendiri ..

lagi satu perkara yg x sepatutnya berlaku ttg majlis ilmu ,
kadang2 apabila kawan kita pergi satu majlis ilmu dan kita tak pergi , lps tu , kawan kita pulang , dia bercerita serba sedikit ttg majlis ilmu yg dia pergi ,tiba2 ada satu perkara yg kita x suka ttg majlis imu tersebut , sebagai contoh ;

kawan : tadikan ustaz tu tanya semua orang ttg ukhwah .. saya tak tau nak jawab apa..

kita : ye ke ?? nasib baik aku x pergi ..

no, no ,no ..x sepatutnya kita kata nasib baik kerana sebenarnya kita telah rugi kerana setiap majlis ilmu itu pasti ada ilmu baru ..ilmu Allah kan luas.. kita sepatutnya cakap , "ruginya saya tak pergi " ..

itu sahaja sedikit sebanyak apa yg sy nak kongsi,,moga tazkirah ini bermanfaat unutk diri saya dan yg lain khususnya diri sy yg menyampaikan ini ..

wallahua'lam



Sunday, 8 January 2012

~ jangan terlampau berkira ~

assalamualaikumwarahmatullah .. alhamdulillah3 ..syukur kepada Allah s.w.t kerana dgn izinnya dpt sy meluangkan masa bertinta di sini .. apa yg sy nak tulis pd entry kali ni adalah ttg majlis ilmu .. ~ jangan berkira dgn majlis ilmu ~

kenapa saya kata begini ??

perasan tak kadang2 kita ini memilih penyampainya (penceramah).. kalau kita kenal ataupun kita suka dgn penceramah itu baru kita bercadang-cadang nak pergi..

sebagai contoh , dalam perjalanan ke kelas kita ternampak satu poster





" wah ,, IM Asyraf lah ,bestnye , jom pergi , jom ".

cuba kalu poster itu pamerkan ustaz2 yg kita x kenal or x berapa nak glamour ?? adakah kita excited nak pergi ?? alhamdulillah kalau kita pun beghie jgk nak pergi .. tp kebanyakannya akan melihat kpd penceramahnya dahulu .. x salah untuk kita excited dgn penceramah kegemaran kita , tapi alangkah baiknya kalau kita lebih excited untuk menuntut ilmu ..kerana setiap majlis ilmu yg kita hadiri ,insyaallah kita akan dapat ilmu baru dan semestinya ilmu yg kita sedia ada tdk berkurang..

kadang-kadang kita juga berkira dgn tajuk ceramah.. nampak tajuk2 yg best je kita nak pergi..
kalau tajuk yg biasa2 je akan dgrlah suara2 sumbang seperti :

"alaa,,bosanlah tajuk ni , setiap tahun benda yg sama "

" isra' mikraj ?? alaa..kan tahun lepas dah dgr "

begitulah ragam kita..padahal walaupun kita dah dgr ceramah tu setiap tahun , kita tetap lupa , bila ditanya tarikh isra' mikraj pun kita tak ingat , jd apa salahnya kita dgr lg , sbb manusia kan mmg sifatnya pelupa ,jd kita harus sentiasa diperingati..

..............................................................................

habis ttg ~ jgn terlampau berkira ~ , sy nak keluar sedikit drpd tajuk tetapi masih berkisar ttg
majlis ilmu .. sy nak fokuskan di sini ,, sejauh mana kita menghargai sesuatu majlis ilmu tersebut ??

sejauh mana kita bersungguh-sungguh utk mendapatkan ilmu ??

cuba kita lihat diri kita ,
mana kita lebih fokus ,
dengar ceramah agama atau kuliah akademik ??

mana kita lebih pergi awal ,
ceramah agama atau kuliah akademik ??

soal diri kita sendiri ..

lagi satu perkara yg x sepatutnya berlaku ttg majlis ilmu ,
kadang2 apabila kawan kita pergi satu majlis ilmu dan kita tak pergi , lps tu , kawan kita pulang , dia bercerita serba sedikit ttg majlis ilmu yg dia pergi ,tiba2 ada satu perkara yg kita x suka ttg majlis imu tersebut , sebagai contoh ;

kawan : tadikan ustaz tu tanya semua orang ttg ukhwah .. saya tak tau nak jawab apa..

kita : ye ke ?? nasib baik aku x pergi ..

no, no ,no ..x sepatutnya kita kata nasib baik kerana sebenarnya kita telah rugi kerana setiap majlis ilmu itu pasti ada ilmu baru ..ilmu Allah kan luas.. kita sepatutnya cakap , "ruginya saya tak pergi " ..

itu sahaja sedikit sebanyak apa yg sy nak kongsi,,moga tazkirah ini bermanfaat unutk diri saya dan yg lain khususnya diri sy yg menyampaikan ini ..

wallahua'lam