Sunday, 11 December 2011

awas !!! mindamu diserang !!

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.. syukur alhamdulillah , Allah bagi kesempatan pada saya untuk menulis pd hari ini.. apa yg saya nak kongsikan pada kali ini adalah ttg ghazwatul fikr ( seranagan fikiran )..dlam minggu ni saja , dah masuk tiga kali sy dgr tazkirah ttg ni.. so macam x adil kalau sy x kongsikan ilmu ni.. bg yg dah sedia maklum ttg perkara ini , ambillah ianya sbgi peringatan buat diri kita yg sering lupa ..


apa itu ghazwatul fikr ??

ghazwatul fikr dr segi bahasanya adalah serangan fikiran ..

selepas peperangan salib ..tentera salib telah berbincang ..dalam perbincangan mereka .. mereka mengatakan bahawa umat Islam ini tidak dpt dikalahkan dgn perang ... jd mereka merancang untuk menyerang pemikiran umat Islam .

”Muslims should not be approached as people often do, by arms, but by words, not by force, but by reason, not by hatred, but by love.”- Petrus Venerabilis, pemimpin tentera salib

“Kita tak akan dapt kalahkan orang Islam selagi mereka rapat dengan kitab ini(al-Quran) -King Louis VII, pemimpin tentera salib.


tujuan ghazwatul fikr ..

memalingkan dan melalaikan umat Islam drpd berpegang teguh dengan ajaran Islam .

contoh-contoh ghazwatul fikr yg kita dapat lihat sekarang :

hiburan yg melampau

kalau kita tgk rancangan kat tv skrg ni , kebanyakannya berunsurkan hiburan ..malah kanak2 pun dididik dgn hiburan sebagai contohnya idola kecil , kamilah bintang .. remaja sekrang ini pun dah sinoim dgn hiburan ..sepatutnya remaja Islam haruslah memperkasakan diri mereka dgn ilmu2 agama .

budaya couple

budaya couple ini bukanlah ajaran Islam sebaliknya ajaran Islam adalah khitbah dan nikah .. tetapi ,,kalau kita lihat sekarang ni budaya couple ni dah mnjadi trend muda mudi sekarang . Yg x couple dikatanya kolot..astagfirullah..

facebook

huhu..facebook ?? ghazwatul fikr jugak ke ?? sy pun ada .. yup!! facebook adalah salah satu ghazwatul fikr buat umat Islam ..kalau kita tengok ,, ramai yg boleh baca komen lama2 di fb ..tapi bile time baca Alquran berkira ..satu muka dah dikata cukup ..cuba cek balik diri kita ..
x salah untuk kita berfesbuk , tp kita haruslah pandai menggunakannya.. selitlah ilmu2 yg bermanfaat di status kita ..

banyak lg contoh-contoh lain yg dapat kita lihat sekarang ..

berjayakah agenda mereka ??

ya !! agenda merka dah berjaya ..lihat saja akhlak remaja kita ..
kes penzinaan berleluasa..anak luar nikah semakin ramai .. remaja2 kita lebih gemar menghadiri konsert drpd majlis ilmu..

nasihat saya ..

kita sbgi umat Islam , terutamanya remaja Islam yg bakal menjadi pemimpin , persiapkanlah diri .. kuatkanlah diri kita ini ..mungkin kita x mampu utk berperang dgn mereka ,, tetapi cukuplah dgn kita selamatkan pemikiran kita ini dr dibonekakan oleh yahudi ..kita ada Allah yg memelihara kita ..umat Islam ada kekuatan iaitu solat ..jd ..peliharalah solat kita , terutamanya solat subuh ..salah seorang kafir berkata , umat Islam akan kuat sekiranya jemaah solat subuh mereka sama ramai seperti jemaah solat jumaat ..so..bangunlah awal untuk menunaikan solat subuh berjemaah .. lawan nafsu tidurmu! moga kita menjadi salah satu dr kekuatan umat Islam !

wallahua'lam..

No comments:

Sunday, 11 December 2011

awas !!! mindamu diserang !!

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.. syukur alhamdulillah , Allah bagi kesempatan pada saya untuk menulis pd hari ini.. apa yg saya nak kongsikan pada kali ini adalah ttg ghazwatul fikr ( seranagan fikiran )..dlam minggu ni saja , dah masuk tiga kali sy dgr tazkirah ttg ni.. so macam x adil kalau sy x kongsikan ilmu ni.. bg yg dah sedia maklum ttg perkara ini , ambillah ianya sbgi peringatan buat diri kita yg sering lupa ..


apa itu ghazwatul fikr ??

ghazwatul fikr dr segi bahasanya adalah serangan fikiran ..

selepas peperangan salib ..tentera salib telah berbincang ..dalam perbincangan mereka .. mereka mengatakan bahawa umat Islam ini tidak dpt dikalahkan dgn perang ... jd mereka merancang untuk menyerang pemikiran umat Islam .

”Muslims should not be approached as people often do, by arms, but by words, not by force, but by reason, not by hatred, but by love.”- Petrus Venerabilis, pemimpin tentera salib

“Kita tak akan dapt kalahkan orang Islam selagi mereka rapat dengan kitab ini(al-Quran) -King Louis VII, pemimpin tentera salib.


tujuan ghazwatul fikr ..

memalingkan dan melalaikan umat Islam drpd berpegang teguh dengan ajaran Islam .

contoh-contoh ghazwatul fikr yg kita dapat lihat sekarang :

hiburan yg melampau

kalau kita tgk rancangan kat tv skrg ni , kebanyakannya berunsurkan hiburan ..malah kanak2 pun dididik dgn hiburan sebagai contohnya idola kecil , kamilah bintang .. remaja sekrang ini pun dah sinoim dgn hiburan ..sepatutnya remaja Islam haruslah memperkasakan diri mereka dgn ilmu2 agama .

budaya couple

budaya couple ini bukanlah ajaran Islam sebaliknya ajaran Islam adalah khitbah dan nikah .. tetapi ,,kalau kita lihat sekarang ni budaya couple ni dah mnjadi trend muda mudi sekarang . Yg x couple dikatanya kolot..astagfirullah..

facebook

huhu..facebook ?? ghazwatul fikr jugak ke ?? sy pun ada .. yup!! facebook adalah salah satu ghazwatul fikr buat umat Islam ..kalau kita tengok ,, ramai yg boleh baca komen lama2 di fb ..tapi bile time baca Alquran berkira ..satu muka dah dikata cukup ..cuba cek balik diri kita ..
x salah untuk kita berfesbuk , tp kita haruslah pandai menggunakannya.. selitlah ilmu2 yg bermanfaat di status kita ..

banyak lg contoh-contoh lain yg dapat kita lihat sekarang ..

berjayakah agenda mereka ??

ya !! agenda merka dah berjaya ..lihat saja akhlak remaja kita ..
kes penzinaan berleluasa..anak luar nikah semakin ramai .. remaja2 kita lebih gemar menghadiri konsert drpd majlis ilmu..

nasihat saya ..

kita sbgi umat Islam , terutamanya remaja Islam yg bakal menjadi pemimpin , persiapkanlah diri .. kuatkanlah diri kita ini ..mungkin kita x mampu utk berperang dgn mereka ,, tetapi cukuplah dgn kita selamatkan pemikiran kita ini dr dibonekakan oleh yahudi ..kita ada Allah yg memelihara kita ..umat Islam ada kekuatan iaitu solat ..jd ..peliharalah solat kita , terutamanya solat subuh ..salah seorang kafir berkata , umat Islam akan kuat sekiranya jemaah solat subuh mereka sama ramai seperti jemaah solat jumaat ..so..bangunlah awal untuk menunaikan solat subuh berjemaah .. lawan nafsu tidurmu! moga kita menjadi salah satu dr kekuatan umat Islam !

wallahua'lam..

No comments: