Sunday, 11 December 2011

awas !!! mindamu diserang !!

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.. syukur alhamdulillah , Allah bagi kesempatan pada saya untuk menulis pd hari ini.. apa yg saya nak kongsikan pada kali ini adalah ttg ghazwatul fikr ( seranagan fikiran )..dlam minggu ni saja , dah masuk tiga kali sy dgr tazkirah ttg ni.. so macam x adil kalau sy x kongsikan ilmu ni.. bg yg dah sedia maklum ttg perkara ini , ambillah ianya sbgi peringatan buat diri kita yg sering lupa ..


apa itu ghazwatul fikr ??

ghazwatul fikr dr segi bahasanya adalah serangan fikiran ..

selepas peperangan salib ..tentera salib telah berbincang ..dalam perbincangan mereka .. mereka mengatakan bahawa umat Islam ini tidak dpt dikalahkan dgn perang ... jd mereka merancang untuk menyerang pemikiran umat Islam .

”Muslims should not be approached as people often do, by arms, but by words, not by force, but by reason, not by hatred, but by love.”- Petrus Venerabilis, pemimpin tentera salib

“Kita tak akan dapt kalahkan orang Islam selagi mereka rapat dengan kitab ini(al-Quran) -King Louis VII, pemimpin tentera salib.


tujuan ghazwatul fikr ..

memalingkan dan melalaikan umat Islam drpd berpegang teguh dengan ajaran Islam .

contoh-contoh ghazwatul fikr yg kita dapat lihat sekarang :

hiburan yg melampau

kalau kita tgk rancangan kat tv skrg ni , kebanyakannya berunsurkan hiburan ..malah kanak2 pun dididik dgn hiburan sebagai contohnya idola kecil , kamilah bintang .. remaja sekrang ini pun dah sinoim dgn hiburan ..sepatutnya remaja Islam haruslah memperkasakan diri mereka dgn ilmu2 agama .

budaya couple

budaya couple ini bukanlah ajaran Islam sebaliknya ajaran Islam adalah khitbah dan nikah .. tetapi ,,kalau kita lihat sekarang ni budaya couple ni dah mnjadi trend muda mudi sekarang . Yg x couple dikatanya kolot..astagfirullah..

facebook

huhu..facebook ?? ghazwatul fikr jugak ke ?? sy pun ada .. yup!! facebook adalah salah satu ghazwatul fikr buat umat Islam ..kalau kita tengok ,, ramai yg boleh baca komen lama2 di fb ..tapi bile time baca Alquran berkira ..satu muka dah dikata cukup ..cuba cek balik diri kita ..
x salah untuk kita berfesbuk , tp kita haruslah pandai menggunakannya.. selitlah ilmu2 yg bermanfaat di status kita ..

banyak lg contoh-contoh lain yg dapat kita lihat sekarang ..

berjayakah agenda mereka ??

ya !! agenda merka dah berjaya ..lihat saja akhlak remaja kita ..
kes penzinaan berleluasa..anak luar nikah semakin ramai .. remaja2 kita lebih gemar menghadiri konsert drpd majlis ilmu..

nasihat saya ..

kita sbgi umat Islam , terutamanya remaja Islam yg bakal menjadi pemimpin , persiapkanlah diri .. kuatkanlah diri kita ini ..mungkin kita x mampu utk berperang dgn mereka ,, tetapi cukuplah dgn kita selamatkan pemikiran kita ini dr dibonekakan oleh yahudi ..kita ada Allah yg memelihara kita ..umat Islam ada kekuatan iaitu solat ..jd ..peliharalah solat kita , terutamanya solat subuh ..salah seorang kafir berkata , umat Islam akan kuat sekiranya jemaah solat subuh mereka sama ramai seperti jemaah solat jumaat ..so..bangunlah awal untuk menunaikan solat subuh berjemaah .. lawan nafsu tidurmu! moga kita menjadi salah satu dr kekuatan umat Islam !

wallahua'lam..

Thursday, 1 December 2011

Insan Tarbawi

assalamualaikum semua..apa khabar iman antum hari ini ?? entry kali ni saya nak kongsikan tentang insan tarbawi yg saya dapat semasa tazkirah ..



apa sebenarnya insan tarbawi ni ??

secara umumnya insan tarbawi ini bermaksud insan yg ditarbiahkan (individu yg terdidik)

insan tarbawi ini sentiasa bergantung kepada Allah walau apapun yg berlaku .. pergantungannya kepada Allah amatlah tinggi .

bagaimana untuk menjadi insan tarbawi ??

untuk menjadi insan tarbawi ,,kita mestilah mentarbiyahkan diri kita .. (tarbiyah - didik)

tarbiyah terbahagi kpd byk cabang...antara yg terpenting adalah :

~ tarbiyah ruhiyah (rohani)

tarbiyah ruhiyah ini bermaksud tarbiyah rohani ..dalaman kita ..untuk menjadi insan tarbawi
,,tarbiyah yg paling penting adalah tarbiyah ruhiyah ..dalaman kita ini perlu dididik , perlu
diberi makan . apa makanan rohani ? makanan rohani ini kita boleh dpt drpd majlis2 ilmu..
majlis2 yg boleh menambahkan keimanan dan keyakinan kepada Allah .


~ tarbiyah aqliyah (akal)

akal kita juga perlu di tabiyah . seorang insan tarbawi mestilah mempunyai akal yg sihat .
Akal yg boleh berfikiran rasional .


~ tarbiyah jasadiah (fizikal)

tarbiyah jasadiah ini adalah tarbiyah fizikal ..badan kita .. kalau nak jadi insan tarbawi ,,
fizikal kita mestilah kuat .. kenapa perlunya tarbiyah jasadiah ? unuk memudahkan kita
melakukan tuntutan Allah ..untuk memudahkan kita melakukan gerak kerja Islam ..kalau lemah ,
macam mana nak lakukan kerja dgn sempurna . Allah juga menyukai orang yg kuat . Dalam sabda
Rasulullah s.a.w :

“Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah dan keduanya memiliki kebaikkan” (Shahih Muslim, kitab al Qadar, bab al Iimaan bin Qadar wa idzan lahu no. 2664. Dikeluarkan juga pada Sunan Ibni Majah, al Muqaddimah, bab fil Iimaan no. 79)

~ tarbiyah khuluqiah (akhlak)

seterusnya tarbiyah khuluqiah ..akhlak kita ini perlu dididik untuk menjadi contoh kepada org
lain dan menarik minat non muslim kpd Islam .


~ tarbiyah vs hawa nafsu

tarbiyah melawan hawa nafsu ..seorng insan tarbawi tidak menghambakan diri kpd hawa nafsunya
tetapi menjadi tuan kpd hawa nafsu ..membuang karat2 jahiliah yg masih ada dalam diri .


~ tarbiyah siasi

tarbiyah siasi ini perlu dalam erti kata untuk melahirkan sebuah kerajaan Islam . Kita boleh
lihat contoh bagaimana nabi Muhammad sendiri menerima perlantikan sbgi PM Madinah untuk
melancarkan penyebaran Islam .

Contoh tarbiyah yg terbaik adalah tarbiyah Allah kepada Rasulullah dan sahabat dan juga tarbiyah Rasulullah s.a.w kepada sahabat ..

Kita boleh lihat bagaimana Allah s.w.t mendidik hamba2 nya dgn penurunan Alquran secara beransur - ansur . Allah menegur kesilapan Rasulullah dan isteri2 baginda .. kita boleh juga lihat bagaimana pengharaman arak secara beransur-ansur ..bukti berjayanya tarbiyah ini adalah dimana selepas turunya ayat pengharaman arak , sahabat2 membuang semua arak yg ada dalam rumah mereka .

tarbiyah Rasulullah s.a.w kpd sahabat baginda juga hebat ..kita boleh ambil pengajaran bagaimana Saidina Umar yg dulu semasa sebelum memeluk Islam , beliau adalah seorang yg garang , tetapi setelah memeluk Islam , beliau boleh jd seorang yg begitu lembut ..subhanallah ..betapa hebatnya tarbiyah Rasulullah s.a.w kpd sahabat..
saya suka nak selitkankan bait2 lagu hijaz di sini ..

aku hanya umar

Sebelum disapa sinar iman
Kau bagaikan singa yang mengganas
Membunuh anak perempuanmu
Tanpa rasa belas dan kasihan
Dipandu hati sekeras batu
Jahiliah yang menyesatkan

Bila nur Al-Quran menusuk ke jiwa
Lunturlah segala keangkuhanmu
Berubah dan beralih arahmu
Terbentur segala kekejaman
Menjadi wira miskin nestapa
Membela yang tak berupaya

Tidurmu di rimbunan tamar
Tenangmu tiada tercalar
Berbantal lengan tanpa pengawal
Berselimut embun keimanan

Di malam yang hening
Meratap menyesali diri
Pada dosa kealpaan
Dibasuh dengan airmata
Memohon keampunan Tuhan

Engkau khalifah berjiwa hamba
Mentadbir tanpa singgahsana
Menghina diri di hadapan Allah
Kemuliaan diri manusia

Mulia hidup bersulam taqwa
Mulia matimu kau syuhada
Pergi rohmu ke alam tinggi
Terbang menuju ke syurgawi

Aku hanya seorang Umar
Kemuliaanku kerana Islam
Semua ke syurga kecuali dia
Ku bimbangi dialah diriku

Hati sekeras batu
Menjadi selembut air
Jadi teman kebenaran
Jadi musuh pada kebatilan

begitulah sedikit sebanyak perkongsian drpd saya .. moga2 kita semua mnejadi insan tarbawi ..
wallahua'lam

Sunday, 11 December 2011

awas !!! mindamu diserang !!

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.. syukur alhamdulillah , Allah bagi kesempatan pada saya untuk menulis pd hari ini.. apa yg saya nak kongsikan pada kali ini adalah ttg ghazwatul fikr ( seranagan fikiran )..dlam minggu ni saja , dah masuk tiga kali sy dgr tazkirah ttg ni.. so macam x adil kalau sy x kongsikan ilmu ni.. bg yg dah sedia maklum ttg perkara ini , ambillah ianya sbgi peringatan buat diri kita yg sering lupa ..


apa itu ghazwatul fikr ??

ghazwatul fikr dr segi bahasanya adalah serangan fikiran ..

selepas peperangan salib ..tentera salib telah berbincang ..dalam perbincangan mereka .. mereka mengatakan bahawa umat Islam ini tidak dpt dikalahkan dgn perang ... jd mereka merancang untuk menyerang pemikiran umat Islam .

”Muslims should not be approached as people often do, by arms, but by words, not by force, but by reason, not by hatred, but by love.”- Petrus Venerabilis, pemimpin tentera salib

“Kita tak akan dapt kalahkan orang Islam selagi mereka rapat dengan kitab ini(al-Quran) -King Louis VII, pemimpin tentera salib.


tujuan ghazwatul fikr ..

memalingkan dan melalaikan umat Islam drpd berpegang teguh dengan ajaran Islam .

contoh-contoh ghazwatul fikr yg kita dapat lihat sekarang :

hiburan yg melampau

kalau kita tgk rancangan kat tv skrg ni , kebanyakannya berunsurkan hiburan ..malah kanak2 pun dididik dgn hiburan sebagai contohnya idola kecil , kamilah bintang .. remaja sekrang ini pun dah sinoim dgn hiburan ..sepatutnya remaja Islam haruslah memperkasakan diri mereka dgn ilmu2 agama .

budaya couple

budaya couple ini bukanlah ajaran Islam sebaliknya ajaran Islam adalah khitbah dan nikah .. tetapi ,,kalau kita lihat sekarang ni budaya couple ni dah mnjadi trend muda mudi sekarang . Yg x couple dikatanya kolot..astagfirullah..

facebook

huhu..facebook ?? ghazwatul fikr jugak ke ?? sy pun ada .. yup!! facebook adalah salah satu ghazwatul fikr buat umat Islam ..kalau kita tengok ,, ramai yg boleh baca komen lama2 di fb ..tapi bile time baca Alquran berkira ..satu muka dah dikata cukup ..cuba cek balik diri kita ..
x salah untuk kita berfesbuk , tp kita haruslah pandai menggunakannya.. selitlah ilmu2 yg bermanfaat di status kita ..

banyak lg contoh-contoh lain yg dapat kita lihat sekarang ..

berjayakah agenda mereka ??

ya !! agenda merka dah berjaya ..lihat saja akhlak remaja kita ..
kes penzinaan berleluasa..anak luar nikah semakin ramai .. remaja2 kita lebih gemar menghadiri konsert drpd majlis ilmu..

nasihat saya ..

kita sbgi umat Islam , terutamanya remaja Islam yg bakal menjadi pemimpin , persiapkanlah diri .. kuatkanlah diri kita ini ..mungkin kita x mampu utk berperang dgn mereka ,, tetapi cukuplah dgn kita selamatkan pemikiran kita ini dr dibonekakan oleh yahudi ..kita ada Allah yg memelihara kita ..umat Islam ada kekuatan iaitu solat ..jd ..peliharalah solat kita , terutamanya solat subuh ..salah seorang kafir berkata , umat Islam akan kuat sekiranya jemaah solat subuh mereka sama ramai seperti jemaah solat jumaat ..so..bangunlah awal untuk menunaikan solat subuh berjemaah .. lawan nafsu tidurmu! moga kita menjadi salah satu dr kekuatan umat Islam !

wallahua'lam..

Thursday, 1 December 2011

Insan Tarbawi

assalamualaikum semua..apa khabar iman antum hari ini ?? entry kali ni saya nak kongsikan tentang insan tarbawi yg saya dapat semasa tazkirah ..



apa sebenarnya insan tarbawi ni ??

secara umumnya insan tarbawi ini bermaksud insan yg ditarbiahkan (individu yg terdidik)

insan tarbawi ini sentiasa bergantung kepada Allah walau apapun yg berlaku .. pergantungannya kepada Allah amatlah tinggi .

bagaimana untuk menjadi insan tarbawi ??

untuk menjadi insan tarbawi ,,kita mestilah mentarbiyahkan diri kita .. (tarbiyah - didik)

tarbiyah terbahagi kpd byk cabang...antara yg terpenting adalah :

~ tarbiyah ruhiyah (rohani)

tarbiyah ruhiyah ini bermaksud tarbiyah rohani ..dalaman kita ..untuk menjadi insan tarbawi
,,tarbiyah yg paling penting adalah tarbiyah ruhiyah ..dalaman kita ini perlu dididik , perlu
diberi makan . apa makanan rohani ? makanan rohani ini kita boleh dpt drpd majlis2 ilmu..
majlis2 yg boleh menambahkan keimanan dan keyakinan kepada Allah .


~ tarbiyah aqliyah (akal)

akal kita juga perlu di tabiyah . seorang insan tarbawi mestilah mempunyai akal yg sihat .
Akal yg boleh berfikiran rasional .


~ tarbiyah jasadiah (fizikal)

tarbiyah jasadiah ini adalah tarbiyah fizikal ..badan kita .. kalau nak jadi insan tarbawi ,,
fizikal kita mestilah kuat .. kenapa perlunya tarbiyah jasadiah ? unuk memudahkan kita
melakukan tuntutan Allah ..untuk memudahkan kita melakukan gerak kerja Islam ..kalau lemah ,
macam mana nak lakukan kerja dgn sempurna . Allah juga menyukai orang yg kuat . Dalam sabda
Rasulullah s.a.w :

“Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah dan keduanya memiliki kebaikkan” (Shahih Muslim, kitab al Qadar, bab al Iimaan bin Qadar wa idzan lahu no. 2664. Dikeluarkan juga pada Sunan Ibni Majah, al Muqaddimah, bab fil Iimaan no. 79)

~ tarbiyah khuluqiah (akhlak)

seterusnya tarbiyah khuluqiah ..akhlak kita ini perlu dididik untuk menjadi contoh kepada org
lain dan menarik minat non muslim kpd Islam .


~ tarbiyah vs hawa nafsu

tarbiyah melawan hawa nafsu ..seorng insan tarbawi tidak menghambakan diri kpd hawa nafsunya
tetapi menjadi tuan kpd hawa nafsu ..membuang karat2 jahiliah yg masih ada dalam diri .


~ tarbiyah siasi

tarbiyah siasi ini perlu dalam erti kata untuk melahirkan sebuah kerajaan Islam . Kita boleh
lihat contoh bagaimana nabi Muhammad sendiri menerima perlantikan sbgi PM Madinah untuk
melancarkan penyebaran Islam .

Contoh tarbiyah yg terbaik adalah tarbiyah Allah kepada Rasulullah dan sahabat dan juga tarbiyah Rasulullah s.a.w kepada sahabat ..

Kita boleh lihat bagaimana Allah s.w.t mendidik hamba2 nya dgn penurunan Alquran secara beransur - ansur . Allah menegur kesilapan Rasulullah dan isteri2 baginda .. kita boleh juga lihat bagaimana pengharaman arak secara beransur-ansur ..bukti berjayanya tarbiyah ini adalah dimana selepas turunya ayat pengharaman arak , sahabat2 membuang semua arak yg ada dalam rumah mereka .

tarbiyah Rasulullah s.a.w kpd sahabat baginda juga hebat ..kita boleh ambil pengajaran bagaimana Saidina Umar yg dulu semasa sebelum memeluk Islam , beliau adalah seorang yg garang , tetapi setelah memeluk Islam , beliau boleh jd seorang yg begitu lembut ..subhanallah ..betapa hebatnya tarbiyah Rasulullah s.a.w kpd sahabat..
saya suka nak selitkankan bait2 lagu hijaz di sini ..

aku hanya umar

Sebelum disapa sinar iman
Kau bagaikan singa yang mengganas
Membunuh anak perempuanmu
Tanpa rasa belas dan kasihan
Dipandu hati sekeras batu
Jahiliah yang menyesatkan

Bila nur Al-Quran menusuk ke jiwa
Lunturlah segala keangkuhanmu
Berubah dan beralih arahmu
Terbentur segala kekejaman
Menjadi wira miskin nestapa
Membela yang tak berupaya

Tidurmu di rimbunan tamar
Tenangmu tiada tercalar
Berbantal lengan tanpa pengawal
Berselimut embun keimanan

Di malam yang hening
Meratap menyesali diri
Pada dosa kealpaan
Dibasuh dengan airmata
Memohon keampunan Tuhan

Engkau khalifah berjiwa hamba
Mentadbir tanpa singgahsana
Menghina diri di hadapan Allah
Kemuliaan diri manusia

Mulia hidup bersulam taqwa
Mulia matimu kau syuhada
Pergi rohmu ke alam tinggi
Terbang menuju ke syurgawi

Aku hanya seorang Umar
Kemuliaanku kerana Islam
Semua ke syurga kecuali dia
Ku bimbangi dialah diriku

Hati sekeras batu
Menjadi selembut air
Jadi teman kebenaran
Jadi musuh pada kebatilan

begitulah sedikit sebanyak perkongsian drpd saya .. moga2 kita semua mnejadi insan tarbawi ..
wallahua'lam