Saturday, 15 October 2011

dakwah vs islah ??


assalamualaikum semua .. syukur kpd Allah sy masih mampu berkongsi sesuatu di sini , juga selawat dan salam buat rasul junjungan kerana dgn berkat perjuangan Baginda kita dapat merasai dua nikmat yg terbesar iaitu nikat iman dan Islam .

hari ni sy nak tulis ckit ttg dakwah dan islah .. kita ambil dakwah dlm konteks untuk non muslim n islah untuk muslim .

pada pendapat antum mn lg penting ..
dakwah kepada non muslim or islahkan muslim ??

hmmm ..masing2 mesti ada pendapat yg tersendiri ..

kalau kita tgk program kat malaysia ni program dakwah yg byk ke or program islah ??

kat malaysia byk sgt program islah tp program dakwah hampir2 xde..

sy x delah nak ckp mn lebih penting cuma kat cni sy nak kongsikan sedikit perkongsian yg sy dapat semasa sesi ceramah bersama bro shah kirit .. kenal x ?? beliau adalah india muslim yg sudah 15 tahun kembali kpd islam .. beliau skrg bergiat aktif dlm berdakwah kpd non muslim n train org islam utk berdakwah .

perkongsian pd malam tu bertajuk DAKWAH MILIK SIAPA ??

setelah beliau menerangkan maksud dakwah n islah beliau bertanya .. dakwah wajib x ??

hampir semua berkata wajib hny 3 org berkata tdk wajib .

salah seorang drpd 3 org tersebut membri alasan melalui dalil dlm surah Alkafirun ayat ke 6 ..
mafhumnya : untukmu agamamu , dan untukku agama ku .

tapi , kalau kita rujuk ayat no satu surah tersebut .. katakanlah (Muhammmad) , "wahai org2 KAFIR" . kafir sebenarnya bermaksud org yg mensyirikan Allah selepas Islam telah sampai kpd mereka . ini bermakna ayat terakhir td dituju untuk org kafir setelah dakwah islam smpi kpd mereka .. so..dakwah kepada non muslim tu dikira wajib .. - bro shah kirit

antara dalil2 yg digunakan ..

dalam surah Al asr ada menyebut semua manusia dlm kerugian kecuali ..org2 yg BERIMAN dan MENGERJAKAN KEBAJIKAN , serta saling MENASIHATI untu kebenaran dan saling MENASIHATI untuk KESABARAN .. dlm ayat ini menggunakan perkataan dan n serta bukannya atau ..thats mean utk menjadi manusia yg tidak rugi kita kena cukup semua ciri2 yg disebut ..apa yg nak disentuh disini adalah pentingnya nasihat menasihati ..

dalam Al Quran juga byk menyentuh ttg amar makruf nahi munkar .. tp kita lihat sekarang ramai umat islam hny menjalankan konsep amar makruf nahi munkar kpd umat Islam sahaja .. sedangkan , jika kita selami, apakah sebenarnya makruf dan munkar yg paling besar ??

dalam surah Fussilat ayat 33 : dan siapakah yang lebih baik perkataannya drpd orang yg menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata sungguh , aku termasuk orang muslim (yg berserah diri) ?"
ayat ini menunjukkan amar makruf yg paling baik adalah menyeru manusia kepada jln ALLAH iaitu Islam ..

dalam surah annisa' ayat 48 : Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. barangsiapa yang mempersektukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa besar".
dalam ayat ini jelas menunjukkan yg kemungkaran yg paling teruk adalah syirik..non muslim juga tergolong dlm syirik sbb dia mempersekutukan Allah ..so...tugas kita adalah mencegah kemungkaran yg paling besar ni ...


persoalan yg timbul..
kenapa sedikit program dakwah ??

antara alasan 2 .. (~ alasan)(* jwpn)

~ mengganggu gugat keharmonian kita yg berbilang kaum ..

* zaman Rasulullah pun berbilang puak ..lebih dr 360 puak menyembah berhala yg berlainan .. tp ada ke Rasulullah bg alasan mcm kita ?? dakwah tetap berjalan ..kita ni selalu mengaku cintakan Rasullah SAW , tp ada ke kita teruskan perjuangan Baginda ? -bro shah kirit



~ alaa..nnt kalau kita dakwah kat kawan takut dia terasa n putus kawan

* 1 - ' serulah kepada jln Tuhanmu dgn hikmah dan pengajaran yg baik dan berdebatlah dgn mereka dgn cara yg baik . ' (surah An-nahl : 125)
Allah dah tunjuk dgn kita mcm mana nak dakwah .. dgn berhikmah..insyaAllah x timbul pergaduhan ..
kita boleh dakwah dgn menggunakn lidah ,tulisan ,harta , akhlak n lain2 ..so kalo x mampu dgn lidah byk lg cara lain .

* 2 - cuba kita fikir , kalau kawan kita yg non muslim tu msuk Islam setelah kita berdakwah kat mereka , mana dia lebih hargai kita ..sebelum masuk islam or selepas ??
kalau kita x berdakwah kpd mereka , adakah dia akan hargai kita di akhirat kelak ?? renung2 kan..

* 3 - mn kita lebih utamakan , keredhaan Allah atau hubungan persahabatan ??

.........................................................................

begitulah sedikit sebanyak perkongsian pada malam tu ..

amacam ?? bersedia nak berdakwah ??

*******************************************************

so skrg , apa jwpn antum ??

dakwah non muslim or islahkan muslim yg lebih penting ??

hehe..jwpnnya ..dua2 penting ..dua2 haruslah bergerak seiring ..

***********************************************************

islahkan muslim no 1 tapi dakwah kpd non muslim bukan no 2 !

wallahua'lam ..

1 comment:

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

jazakillah farah atas perkongsian dan tanbih ini! ^_^
teruskan berkongsi..dan selamat beramal buat kita semua =)

Saturday, 15 October 2011

dakwah vs islah ??


assalamualaikum semua .. syukur kpd Allah sy masih mampu berkongsi sesuatu di sini , juga selawat dan salam buat rasul junjungan kerana dgn berkat perjuangan Baginda kita dapat merasai dua nikmat yg terbesar iaitu nikat iman dan Islam .

hari ni sy nak tulis ckit ttg dakwah dan islah .. kita ambil dakwah dlm konteks untuk non muslim n islah untuk muslim .

pada pendapat antum mn lg penting ..
dakwah kepada non muslim or islahkan muslim ??

hmmm ..masing2 mesti ada pendapat yg tersendiri ..

kalau kita tgk program kat malaysia ni program dakwah yg byk ke or program islah ??

kat malaysia byk sgt program islah tp program dakwah hampir2 xde..

sy x delah nak ckp mn lebih penting cuma kat cni sy nak kongsikan sedikit perkongsian yg sy dapat semasa sesi ceramah bersama bro shah kirit .. kenal x ?? beliau adalah india muslim yg sudah 15 tahun kembali kpd islam .. beliau skrg bergiat aktif dlm berdakwah kpd non muslim n train org islam utk berdakwah .

perkongsian pd malam tu bertajuk DAKWAH MILIK SIAPA ??

setelah beliau menerangkan maksud dakwah n islah beliau bertanya .. dakwah wajib x ??

hampir semua berkata wajib hny 3 org berkata tdk wajib .

salah seorang drpd 3 org tersebut membri alasan melalui dalil dlm surah Alkafirun ayat ke 6 ..
mafhumnya : untukmu agamamu , dan untukku agama ku .

tapi , kalau kita rujuk ayat no satu surah tersebut .. katakanlah (Muhammmad) , "wahai org2 KAFIR" . kafir sebenarnya bermaksud org yg mensyirikan Allah selepas Islam telah sampai kpd mereka . ini bermakna ayat terakhir td dituju untuk org kafir setelah dakwah islam smpi kpd mereka .. so..dakwah kepada non muslim tu dikira wajib .. - bro shah kirit

antara dalil2 yg digunakan ..

dalam surah Al asr ada menyebut semua manusia dlm kerugian kecuali ..org2 yg BERIMAN dan MENGERJAKAN KEBAJIKAN , serta saling MENASIHATI untu kebenaran dan saling MENASIHATI untuk KESABARAN .. dlm ayat ini menggunakan perkataan dan n serta bukannya atau ..thats mean utk menjadi manusia yg tidak rugi kita kena cukup semua ciri2 yg disebut ..apa yg nak disentuh disini adalah pentingnya nasihat menasihati ..

dalam Al Quran juga byk menyentuh ttg amar makruf nahi munkar .. tp kita lihat sekarang ramai umat islam hny menjalankan konsep amar makruf nahi munkar kpd umat Islam sahaja .. sedangkan , jika kita selami, apakah sebenarnya makruf dan munkar yg paling besar ??

dalam surah Fussilat ayat 33 : dan siapakah yang lebih baik perkataannya drpd orang yg menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata sungguh , aku termasuk orang muslim (yg berserah diri) ?"
ayat ini menunjukkan amar makruf yg paling baik adalah menyeru manusia kepada jln ALLAH iaitu Islam ..

dalam surah annisa' ayat 48 : Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. barangsiapa yang mempersektukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa besar".
dalam ayat ini jelas menunjukkan yg kemungkaran yg paling teruk adalah syirik..non muslim juga tergolong dlm syirik sbb dia mempersekutukan Allah ..so...tugas kita adalah mencegah kemungkaran yg paling besar ni ...


persoalan yg timbul..
kenapa sedikit program dakwah ??

antara alasan 2 .. (~ alasan)(* jwpn)

~ mengganggu gugat keharmonian kita yg berbilang kaum ..

* zaman Rasulullah pun berbilang puak ..lebih dr 360 puak menyembah berhala yg berlainan .. tp ada ke Rasulullah bg alasan mcm kita ?? dakwah tetap berjalan ..kita ni selalu mengaku cintakan Rasullah SAW , tp ada ke kita teruskan perjuangan Baginda ? -bro shah kirit



~ alaa..nnt kalau kita dakwah kat kawan takut dia terasa n putus kawan

* 1 - ' serulah kepada jln Tuhanmu dgn hikmah dan pengajaran yg baik dan berdebatlah dgn mereka dgn cara yg baik . ' (surah An-nahl : 125)
Allah dah tunjuk dgn kita mcm mana nak dakwah .. dgn berhikmah..insyaAllah x timbul pergaduhan ..
kita boleh dakwah dgn menggunakn lidah ,tulisan ,harta , akhlak n lain2 ..so kalo x mampu dgn lidah byk lg cara lain .

* 2 - cuba kita fikir , kalau kawan kita yg non muslim tu msuk Islam setelah kita berdakwah kat mereka , mana dia lebih hargai kita ..sebelum masuk islam or selepas ??
kalau kita x berdakwah kpd mereka , adakah dia akan hargai kita di akhirat kelak ?? renung2 kan..

* 3 - mn kita lebih utamakan , keredhaan Allah atau hubungan persahabatan ??

.........................................................................

begitulah sedikit sebanyak perkongsian pada malam tu ..

amacam ?? bersedia nak berdakwah ??

*******************************************************

so skrg , apa jwpn antum ??

dakwah non muslim or islahkan muslim yg lebih penting ??

hehe..jwpnnya ..dua2 penting ..dua2 haruslah bergerak seiring ..

***********************************************************

islahkan muslim no 1 tapi dakwah kpd non muslim bukan no 2 !

wallahua'lam ..

1 comment:

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

jazakillah farah atas perkongsian dan tanbih ini! ^_^
teruskan berkongsi..dan selamat beramal buat kita semua =)