Saturday, 15 October 2011

dakwah vs islah ??


assalamualaikum semua .. syukur kpd Allah sy masih mampu berkongsi sesuatu di sini , juga selawat dan salam buat rasul junjungan kerana dgn berkat perjuangan Baginda kita dapat merasai dua nikmat yg terbesar iaitu nikat iman dan Islam .

hari ni sy nak tulis ckit ttg dakwah dan islah .. kita ambil dakwah dlm konteks untuk non muslim n islah untuk muslim .

pada pendapat antum mn lg penting ..
dakwah kepada non muslim or islahkan muslim ??

hmmm ..masing2 mesti ada pendapat yg tersendiri ..

kalau kita tgk program kat malaysia ni program dakwah yg byk ke or program islah ??

kat malaysia byk sgt program islah tp program dakwah hampir2 xde..

sy x delah nak ckp mn lebih penting cuma kat cni sy nak kongsikan sedikit perkongsian yg sy dapat semasa sesi ceramah bersama bro shah kirit .. kenal x ?? beliau adalah india muslim yg sudah 15 tahun kembali kpd islam .. beliau skrg bergiat aktif dlm berdakwah kpd non muslim n train org islam utk berdakwah .

perkongsian pd malam tu bertajuk DAKWAH MILIK SIAPA ??

setelah beliau menerangkan maksud dakwah n islah beliau bertanya .. dakwah wajib x ??

hampir semua berkata wajib hny 3 org berkata tdk wajib .

salah seorang drpd 3 org tersebut membri alasan melalui dalil dlm surah Alkafirun ayat ke 6 ..
mafhumnya : untukmu agamamu , dan untukku agama ku .

tapi , kalau kita rujuk ayat no satu surah tersebut .. katakanlah (Muhammmad) , "wahai org2 KAFIR" . kafir sebenarnya bermaksud org yg mensyirikan Allah selepas Islam telah sampai kpd mereka . ini bermakna ayat terakhir td dituju untuk org kafir setelah dakwah islam smpi kpd mereka .. so..dakwah kepada non muslim tu dikira wajib .. - bro shah kirit

antara dalil2 yg digunakan ..

dalam surah Al asr ada menyebut semua manusia dlm kerugian kecuali ..org2 yg BERIMAN dan MENGERJAKAN KEBAJIKAN , serta saling MENASIHATI untu kebenaran dan saling MENASIHATI untuk KESABARAN .. dlm ayat ini menggunakan perkataan dan n serta bukannya atau ..thats mean utk menjadi manusia yg tidak rugi kita kena cukup semua ciri2 yg disebut ..apa yg nak disentuh disini adalah pentingnya nasihat menasihati ..

dalam Al Quran juga byk menyentuh ttg amar makruf nahi munkar .. tp kita lihat sekarang ramai umat islam hny menjalankan konsep amar makruf nahi munkar kpd umat Islam sahaja .. sedangkan , jika kita selami, apakah sebenarnya makruf dan munkar yg paling besar ??

dalam surah Fussilat ayat 33 : dan siapakah yang lebih baik perkataannya drpd orang yg menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata sungguh , aku termasuk orang muslim (yg berserah diri) ?"
ayat ini menunjukkan amar makruf yg paling baik adalah menyeru manusia kepada jln ALLAH iaitu Islam ..

dalam surah annisa' ayat 48 : Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. barangsiapa yang mempersektukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa besar".
dalam ayat ini jelas menunjukkan yg kemungkaran yg paling teruk adalah syirik..non muslim juga tergolong dlm syirik sbb dia mempersekutukan Allah ..so...tugas kita adalah mencegah kemungkaran yg paling besar ni ...


persoalan yg timbul..
kenapa sedikit program dakwah ??

antara alasan 2 .. (~ alasan)(* jwpn)

~ mengganggu gugat keharmonian kita yg berbilang kaum ..

* zaman Rasulullah pun berbilang puak ..lebih dr 360 puak menyembah berhala yg berlainan .. tp ada ke Rasulullah bg alasan mcm kita ?? dakwah tetap berjalan ..kita ni selalu mengaku cintakan Rasullah SAW , tp ada ke kita teruskan perjuangan Baginda ? -bro shah kirit



~ alaa..nnt kalau kita dakwah kat kawan takut dia terasa n putus kawan

* 1 - ' serulah kepada jln Tuhanmu dgn hikmah dan pengajaran yg baik dan berdebatlah dgn mereka dgn cara yg baik . ' (surah An-nahl : 125)
Allah dah tunjuk dgn kita mcm mana nak dakwah .. dgn berhikmah..insyaAllah x timbul pergaduhan ..
kita boleh dakwah dgn menggunakn lidah ,tulisan ,harta , akhlak n lain2 ..so kalo x mampu dgn lidah byk lg cara lain .

* 2 - cuba kita fikir , kalau kawan kita yg non muslim tu msuk Islam setelah kita berdakwah kat mereka , mana dia lebih hargai kita ..sebelum masuk islam or selepas ??
kalau kita x berdakwah kpd mereka , adakah dia akan hargai kita di akhirat kelak ?? renung2 kan..

* 3 - mn kita lebih utamakan , keredhaan Allah atau hubungan persahabatan ??

.........................................................................

begitulah sedikit sebanyak perkongsian pada malam tu ..

amacam ?? bersedia nak berdakwah ??

*******************************************************

so skrg , apa jwpn antum ??

dakwah non muslim or islahkan muslim yg lebih penting ??

hehe..jwpnnya ..dua2 penting ..dua2 haruslah bergerak seiring ..

***********************************************************

islahkan muslim no 1 tapi dakwah kpd non muslim bukan no 2 !

wallahua'lam ..

Monday, 10 October 2011

like a pencil !!


assalamualaikum semua . apa kabar iman antum ?? moga2 bertambah .
entry kali ni sy nak share sedikit pengisian yg sy dapat semasa usrah .

apa yg sy nak kongsikan adalah ttg sebatang pensil .

ada apa dgn pensil ??

sebenarnya pensil ni sama seperti kita .

~ pensil .. ada pemegangnya yg mencoretkan sesuatu atas kertas . pensil hanya mengikut gerak atur si pemegangnya . sama seperti kita , perjalanan hidup kita telah dicoretkan oleh ALLAH .

~ pensil ... jika tumpul , kita akan cari inisiatif untuk menajamkannya semula . sama seperti kita , jika ilmu kita sedikit, kita mesti cari inisiatif untuk menambah ilmu kita . sama juga seperti iman , jika iman kita semakin tumpul , cepat2 lah cari inisiatif untuk menajamkannya kembali .

~ pensil .. bila menulis benda yg salah kita akan memadamnya .. sama seperti diri kita , jika melakukan kesalahan atau dosa cepat2 lah perbaiki dan bertaubat .

~ pensil .. apabila kesalahan yg kita tulis itu terlampau banyak , dan hinggga bila kita hendak memadamya , kertas terkoyak , kita akan ganti dgn kertas yg baharu .. sama seperti kita , apabila hati kita terlampau kotor sehingga tdk dpt di sucikan , mintalah kpd Sang pencipta hati yang baru .

di sini sy selitkan satu kata2 yg sy terbaca dlm solusi..

~ carilah hatimu ketika solat , jika tidak ditemui , maka carilah hatimu ketika membaca Al- Quran , jika tidak ditemui , maka carilah hatimu ketika duduk bertafakur , jika tidak ditemui juga , mintalah kepada ALLAH hati yg baharu ~

sekian perkongsian dr sy .. moga bermanfaat

wallahua'lam

Sunday, 9 October 2011

renungilah duhai wanita..


daripada Abu Musa , Rasulullah SAW bersabda , " setiap pandangan mata yang haram adalah penzina dan sesungguhnya apabila wanita itu mengenakan haruman kemudian dia berlalu menghadiri majlis , maka dia adalah penzina ."

menurut Syaikh Al-maududi , terdapat tiga pengertian tabarruj :

~ menampakkan keelokan wajah dan bahagian tubuh yang boleh membangkitkan nafsu syahwat di hadapan
lelaki yang bukan mahram .

~ mempamerkan pakaian dan perhiasan yang indah di hadapan lelaki yang bukan muhrimnya .

~ mempamerkan diri dan berjalan dengan lenggang - lenggok dihadapan kaum lelaki yang bukan
muhrim .

Sabda Rasulullah SAW : " wanita yang berpakaian tetapi sebenarnya telanjang untuk mencari perhatian lelaki , yang melenggok - lenggokkan tubuhnya , yang kepalanya seperti punuk unta , mereka itu tidak akan masuk syurga ." ( riwayat Muslim )

NAFSU mengatakan wanita cantik atas dasar rupanya .
AKAL mengatakan wanita cantik atas dasar ilmu dan kepandaiannya .
HATI mengatakan wanita cantik atas dasar akhlaknya .
IMAN mengatakan wanita cantik atas dasar sebagaimana dia berpegang teguh kpd agamanya .

~di petik drpd seindah mawar berduri - fatimah syarha

Monday, 3 October 2011

lelaki yang kami rindui..


lelaki yang kami rindui ,
hanya iman penggerak hidupnya ,
tiangnya agama ,
batinnya taqwa ,
ilmu teguh di dada ,
hatinya sarat cinta
kepada Allah dan Rasulnya ,
suluhnya bukan nafsu semata ,
tapi ihsan kaya di jiwa .

lelaki yang kami rindui ,
terhibur dengan kalamullah ,
merasa manis dengan zikrullah ,
rindukan perjuangan Rasulullah ,
cintakan sunah kekasih Allah ,
gagah menangkis mehnah ,
di akhir zaman yg penuh mehnah .

lelaki yang kami rindui ,
malamnya syahdu dek tangisan ,
tidak terbuai dek lena panjang ,
munajatnya pilu , penuh keinsafan ,
sujudnya penuh kehambaan .

lelaki yang kami rindui ,
mengenal kami cinta hakiki ,
cinta Illahi itulah visi,
agar hidup diiringi Rabbi ,
bersih dari tipuan iblis .

lelaki yang kami rindui ,
membentangkan kami permaidani muhsabah ,
kata-katanya adalah tazkirah ,
senyumannya adalah nasihat ,
telunjuknya adalah arah ,
agar tetaplah kami penuh hebah ,
di atas landasan Islam yang indah ,
hingga ke titisan darah..

-fatimah syarha-seindah mawar berduri

Saturday, 15 October 2011

dakwah vs islah ??


assalamualaikum semua .. syukur kpd Allah sy masih mampu berkongsi sesuatu di sini , juga selawat dan salam buat rasul junjungan kerana dgn berkat perjuangan Baginda kita dapat merasai dua nikmat yg terbesar iaitu nikat iman dan Islam .

hari ni sy nak tulis ckit ttg dakwah dan islah .. kita ambil dakwah dlm konteks untuk non muslim n islah untuk muslim .

pada pendapat antum mn lg penting ..
dakwah kepada non muslim or islahkan muslim ??

hmmm ..masing2 mesti ada pendapat yg tersendiri ..

kalau kita tgk program kat malaysia ni program dakwah yg byk ke or program islah ??

kat malaysia byk sgt program islah tp program dakwah hampir2 xde..

sy x delah nak ckp mn lebih penting cuma kat cni sy nak kongsikan sedikit perkongsian yg sy dapat semasa sesi ceramah bersama bro shah kirit .. kenal x ?? beliau adalah india muslim yg sudah 15 tahun kembali kpd islam .. beliau skrg bergiat aktif dlm berdakwah kpd non muslim n train org islam utk berdakwah .

perkongsian pd malam tu bertajuk DAKWAH MILIK SIAPA ??

setelah beliau menerangkan maksud dakwah n islah beliau bertanya .. dakwah wajib x ??

hampir semua berkata wajib hny 3 org berkata tdk wajib .

salah seorang drpd 3 org tersebut membri alasan melalui dalil dlm surah Alkafirun ayat ke 6 ..
mafhumnya : untukmu agamamu , dan untukku agama ku .

tapi , kalau kita rujuk ayat no satu surah tersebut .. katakanlah (Muhammmad) , "wahai org2 KAFIR" . kafir sebenarnya bermaksud org yg mensyirikan Allah selepas Islam telah sampai kpd mereka . ini bermakna ayat terakhir td dituju untuk org kafir setelah dakwah islam smpi kpd mereka .. so..dakwah kepada non muslim tu dikira wajib .. - bro shah kirit

antara dalil2 yg digunakan ..

dalam surah Al asr ada menyebut semua manusia dlm kerugian kecuali ..org2 yg BERIMAN dan MENGERJAKAN KEBAJIKAN , serta saling MENASIHATI untu kebenaran dan saling MENASIHATI untuk KESABARAN .. dlm ayat ini menggunakan perkataan dan n serta bukannya atau ..thats mean utk menjadi manusia yg tidak rugi kita kena cukup semua ciri2 yg disebut ..apa yg nak disentuh disini adalah pentingnya nasihat menasihati ..

dalam Al Quran juga byk menyentuh ttg amar makruf nahi munkar .. tp kita lihat sekarang ramai umat islam hny menjalankan konsep amar makruf nahi munkar kpd umat Islam sahaja .. sedangkan , jika kita selami, apakah sebenarnya makruf dan munkar yg paling besar ??

dalam surah Fussilat ayat 33 : dan siapakah yang lebih baik perkataannya drpd orang yg menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata sungguh , aku termasuk orang muslim (yg berserah diri) ?"
ayat ini menunjukkan amar makruf yg paling baik adalah menyeru manusia kepada jln ALLAH iaitu Islam ..

dalam surah annisa' ayat 48 : Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. barangsiapa yang mempersektukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa besar".
dalam ayat ini jelas menunjukkan yg kemungkaran yg paling teruk adalah syirik..non muslim juga tergolong dlm syirik sbb dia mempersekutukan Allah ..so...tugas kita adalah mencegah kemungkaran yg paling besar ni ...


persoalan yg timbul..
kenapa sedikit program dakwah ??

antara alasan 2 .. (~ alasan)(* jwpn)

~ mengganggu gugat keharmonian kita yg berbilang kaum ..

* zaman Rasulullah pun berbilang puak ..lebih dr 360 puak menyembah berhala yg berlainan .. tp ada ke Rasulullah bg alasan mcm kita ?? dakwah tetap berjalan ..kita ni selalu mengaku cintakan Rasullah SAW , tp ada ke kita teruskan perjuangan Baginda ? -bro shah kirit



~ alaa..nnt kalau kita dakwah kat kawan takut dia terasa n putus kawan

* 1 - ' serulah kepada jln Tuhanmu dgn hikmah dan pengajaran yg baik dan berdebatlah dgn mereka dgn cara yg baik . ' (surah An-nahl : 125)
Allah dah tunjuk dgn kita mcm mana nak dakwah .. dgn berhikmah..insyaAllah x timbul pergaduhan ..
kita boleh dakwah dgn menggunakn lidah ,tulisan ,harta , akhlak n lain2 ..so kalo x mampu dgn lidah byk lg cara lain .

* 2 - cuba kita fikir , kalau kawan kita yg non muslim tu msuk Islam setelah kita berdakwah kat mereka , mana dia lebih hargai kita ..sebelum masuk islam or selepas ??
kalau kita x berdakwah kpd mereka , adakah dia akan hargai kita di akhirat kelak ?? renung2 kan..

* 3 - mn kita lebih utamakan , keredhaan Allah atau hubungan persahabatan ??

.........................................................................

begitulah sedikit sebanyak perkongsian pada malam tu ..

amacam ?? bersedia nak berdakwah ??

*******************************************************

so skrg , apa jwpn antum ??

dakwah non muslim or islahkan muslim yg lebih penting ??

hehe..jwpnnya ..dua2 penting ..dua2 haruslah bergerak seiring ..

***********************************************************

islahkan muslim no 1 tapi dakwah kpd non muslim bukan no 2 !

wallahua'lam ..

Monday, 10 October 2011

like a pencil !!


assalamualaikum semua . apa kabar iman antum ?? moga2 bertambah .
entry kali ni sy nak share sedikit pengisian yg sy dapat semasa usrah .

apa yg sy nak kongsikan adalah ttg sebatang pensil .

ada apa dgn pensil ??

sebenarnya pensil ni sama seperti kita .

~ pensil .. ada pemegangnya yg mencoretkan sesuatu atas kertas . pensil hanya mengikut gerak atur si pemegangnya . sama seperti kita , perjalanan hidup kita telah dicoretkan oleh ALLAH .

~ pensil ... jika tumpul , kita akan cari inisiatif untuk menajamkannya semula . sama seperti kita , jika ilmu kita sedikit, kita mesti cari inisiatif untuk menambah ilmu kita . sama juga seperti iman , jika iman kita semakin tumpul , cepat2 lah cari inisiatif untuk menajamkannya kembali .

~ pensil .. bila menulis benda yg salah kita akan memadamnya .. sama seperti diri kita , jika melakukan kesalahan atau dosa cepat2 lah perbaiki dan bertaubat .

~ pensil .. apabila kesalahan yg kita tulis itu terlampau banyak , dan hinggga bila kita hendak memadamya , kertas terkoyak , kita akan ganti dgn kertas yg baharu .. sama seperti kita , apabila hati kita terlampau kotor sehingga tdk dpt di sucikan , mintalah kpd Sang pencipta hati yang baru .

di sini sy selitkan satu kata2 yg sy terbaca dlm solusi..

~ carilah hatimu ketika solat , jika tidak ditemui , maka carilah hatimu ketika membaca Al- Quran , jika tidak ditemui , maka carilah hatimu ketika duduk bertafakur , jika tidak ditemui juga , mintalah kepada ALLAH hati yg baharu ~

sekian perkongsian dr sy .. moga bermanfaat

wallahua'lam

Sunday, 9 October 2011

renungilah duhai wanita..


daripada Abu Musa , Rasulullah SAW bersabda , " setiap pandangan mata yang haram adalah penzina dan sesungguhnya apabila wanita itu mengenakan haruman kemudian dia berlalu menghadiri majlis , maka dia adalah penzina ."

menurut Syaikh Al-maududi , terdapat tiga pengertian tabarruj :

~ menampakkan keelokan wajah dan bahagian tubuh yang boleh membangkitkan nafsu syahwat di hadapan
lelaki yang bukan mahram .

~ mempamerkan pakaian dan perhiasan yang indah di hadapan lelaki yang bukan muhrimnya .

~ mempamerkan diri dan berjalan dengan lenggang - lenggok dihadapan kaum lelaki yang bukan
muhrim .

Sabda Rasulullah SAW : " wanita yang berpakaian tetapi sebenarnya telanjang untuk mencari perhatian lelaki , yang melenggok - lenggokkan tubuhnya , yang kepalanya seperti punuk unta , mereka itu tidak akan masuk syurga ." ( riwayat Muslim )

NAFSU mengatakan wanita cantik atas dasar rupanya .
AKAL mengatakan wanita cantik atas dasar ilmu dan kepandaiannya .
HATI mengatakan wanita cantik atas dasar akhlaknya .
IMAN mengatakan wanita cantik atas dasar sebagaimana dia berpegang teguh kpd agamanya .

~di petik drpd seindah mawar berduri - fatimah syarha

Monday, 3 October 2011

lelaki yang kami rindui..


lelaki yang kami rindui ,
hanya iman penggerak hidupnya ,
tiangnya agama ,
batinnya taqwa ,
ilmu teguh di dada ,
hatinya sarat cinta
kepada Allah dan Rasulnya ,
suluhnya bukan nafsu semata ,
tapi ihsan kaya di jiwa .

lelaki yang kami rindui ,
terhibur dengan kalamullah ,
merasa manis dengan zikrullah ,
rindukan perjuangan Rasulullah ,
cintakan sunah kekasih Allah ,
gagah menangkis mehnah ,
di akhir zaman yg penuh mehnah .

lelaki yang kami rindui ,
malamnya syahdu dek tangisan ,
tidak terbuai dek lena panjang ,
munajatnya pilu , penuh keinsafan ,
sujudnya penuh kehambaan .

lelaki yang kami rindui ,
mengenal kami cinta hakiki ,
cinta Illahi itulah visi,
agar hidup diiringi Rabbi ,
bersih dari tipuan iblis .

lelaki yang kami rindui ,
membentangkan kami permaidani muhsabah ,
kata-katanya adalah tazkirah ,
senyumannya adalah nasihat ,
telunjuknya adalah arah ,
agar tetaplah kami penuh hebah ,
di atas landasan Islam yang indah ,
hingga ke titisan darah..

-fatimah syarha-seindah mawar berduri