Sunday, 4 September 2011

Rintihan syawal


suatu hari di bulan syawal , sedang aku mejemur pakaian di luar rumah kedengaran suara kanak-kanak memberi salam .

"Assalamualaikum!!"
"Waalaikumussalam". jawabku.
"akak , boleh kami beraya?". tanya salah seorang dari mereka.
"boleh-boleh , masuklah. " jawabku dengan riang.

Aku pun masuk kedalam rumah bersama mereka.

"adik-adik duduklah dulu, akak pergi buat air ye". Aku ke dapur untuk membuat air.

.........................................................................................

"Jemput minum adik-adik . Makanlah kuih-kuih ni . " kataku sambil tersenyum. Seronok aku melihat keceriaan kanak-kanak ini . Hidup mereka bagaikan tiada masalah .

"dah berapa buah rumah adik-adik beraya?" tanyaku.
"baru dua akak". jawab salah seorang dari mereka .
"owh , akak ingatkan dah banyak" .
"kami dah pergi banyak rumah , tapi yang buka pintu dua buah rumah je."
"owh , macam tu rupanya ."

tiba-tiba seorang dari mereka yang sejak tadi hanya mendiamkan diri bertanya kepadaku.

"akak , kenapa orang-orang kat sini tak nak buka pintu bila kami beri salam ? kan sekarang ni hari raya?"
"betul , betul , betul !! " yang lain menyampuk tanda setuju.
"mungkin diorang takde kat rumah kot" . jawabku.
"tapi kami nampak diorang ada . Bila kami datang terus tutup langsir." jawabnya kembali tidak puas hati .
"tak apalah dik , mungkin diorang ada kerja lain . Adik-adik raya je kat rumah akak ni." kataku sambil tersenyum untuk menyenangkan mereka . Dalam hati aku rasa sangat kecewa dengan sikap masyarakat sekarang .

selang beberapa minit di rumahku .
"akak !!kami nak balik dulu."
"alaa , cepatnnye nak balik . tunggu kejap ye". aku masuk kedalam untuk mengambil duit.

.................................
"nak duit raya tak?" . tanyaku.
"mestilah nak akak" . mereka ketawa keriangan .
"kalau nak salam akak dulu . " kami pun bersalam-salaman.
"assalamualaikum akak"
"waalaikumussalam , datanglah lagi ye."
"ok , no hal !!". jawab mereka .

.............................................................................

selang beberapa hari selepas itu , di masjid dekat perumahanku , aku melihat beberapa orang kanak-kanak yang beraya di rumahku hari itu mengedarkan risalah . Aku mendekati mereka untuk mengambil risalah tersebut . Sempat juga ku bertegur sapa dengan mereka . Aku terus membaca risalah tersebut .

DENGARLAH SUARA KAMI..

Pakcik , makcik ,
kami ingin bertanya
mengapa ketika kami memberi salam di rumah pak cik makcik ,
tidak ada seorang pun yang menjawab?

adakah pakcik makcik sedang sibuk??
tapi , adakah kesibukan pakcik makcik melebihi kesibukan Rasulullah s.a.w?
yang kerjanya memimpin negara dan umat?

pakcik , makcik ,
adakah pakcik dan makcik tahu
andainya Rasulullah bersama kita
kamilah golongan yang baginda akan muliakan

pakcik , makcik ,
bukankah di hari raya kita dituntut untuk menjalinkan silaturahim??
Itulah yang selalu dilakukan oleh rasul kita Muhammad s.a.w
adakah pakcik dan makcik mencitai Rasulullah??
andai jawapanya ya , ikutilah sunnahya..

suara anak-anakmu..


Walaupun pendek , risalah tersebut membuatkan air mataku mengalir .

..................the end..............................

No comments:

Sunday, 4 September 2011

Rintihan syawal


suatu hari di bulan syawal , sedang aku mejemur pakaian di luar rumah kedengaran suara kanak-kanak memberi salam .

"Assalamualaikum!!"
"Waalaikumussalam". jawabku.
"akak , boleh kami beraya?". tanya salah seorang dari mereka.
"boleh-boleh , masuklah. " jawabku dengan riang.

Aku pun masuk kedalam rumah bersama mereka.

"adik-adik duduklah dulu, akak pergi buat air ye". Aku ke dapur untuk membuat air.

.........................................................................................

"Jemput minum adik-adik . Makanlah kuih-kuih ni . " kataku sambil tersenyum. Seronok aku melihat keceriaan kanak-kanak ini . Hidup mereka bagaikan tiada masalah .

"dah berapa buah rumah adik-adik beraya?" tanyaku.
"baru dua akak". jawab salah seorang dari mereka .
"owh , akak ingatkan dah banyak" .
"kami dah pergi banyak rumah , tapi yang buka pintu dua buah rumah je."
"owh , macam tu rupanya ."

tiba-tiba seorang dari mereka yang sejak tadi hanya mendiamkan diri bertanya kepadaku.

"akak , kenapa orang-orang kat sini tak nak buka pintu bila kami beri salam ? kan sekarang ni hari raya?"
"betul , betul , betul !! " yang lain menyampuk tanda setuju.
"mungkin diorang takde kat rumah kot" . jawabku.
"tapi kami nampak diorang ada . Bila kami datang terus tutup langsir." jawabnya kembali tidak puas hati .
"tak apalah dik , mungkin diorang ada kerja lain . Adik-adik raya je kat rumah akak ni." kataku sambil tersenyum untuk menyenangkan mereka . Dalam hati aku rasa sangat kecewa dengan sikap masyarakat sekarang .

selang beberapa minit di rumahku .
"akak !!kami nak balik dulu."
"alaa , cepatnnye nak balik . tunggu kejap ye". aku masuk kedalam untuk mengambil duit.

.................................
"nak duit raya tak?" . tanyaku.
"mestilah nak akak" . mereka ketawa keriangan .
"kalau nak salam akak dulu . " kami pun bersalam-salaman.
"assalamualaikum akak"
"waalaikumussalam , datanglah lagi ye."
"ok , no hal !!". jawab mereka .

.............................................................................

selang beberapa hari selepas itu , di masjid dekat perumahanku , aku melihat beberapa orang kanak-kanak yang beraya di rumahku hari itu mengedarkan risalah . Aku mendekati mereka untuk mengambil risalah tersebut . Sempat juga ku bertegur sapa dengan mereka . Aku terus membaca risalah tersebut .

DENGARLAH SUARA KAMI..

Pakcik , makcik ,
kami ingin bertanya
mengapa ketika kami memberi salam di rumah pak cik makcik ,
tidak ada seorang pun yang menjawab?

adakah pakcik makcik sedang sibuk??
tapi , adakah kesibukan pakcik makcik melebihi kesibukan Rasulullah s.a.w?
yang kerjanya memimpin negara dan umat?

pakcik , makcik ,
adakah pakcik dan makcik tahu
andainya Rasulullah bersama kita
kamilah golongan yang baginda akan muliakan

pakcik , makcik ,
bukankah di hari raya kita dituntut untuk menjalinkan silaturahim??
Itulah yang selalu dilakukan oleh rasul kita Muhammad s.a.w
adakah pakcik dan makcik mencitai Rasulullah??
andai jawapanya ya , ikutilah sunnahya..

suara anak-anakmu..


Walaupun pendek , risalah tersebut membuatkan air mataku mengalir .

..................the end..............................

No comments: