Monday, 26 September 2011

dia yang kunikahi..

Assalamualaikum semua .. Hari ni sy nak share ckit ttg novel yg baru sy abes baca .. tajuknya dia yang kunikahi .

ni lah novel tu . novel ditulis oleh penulis blog bayyinat

apa yg sy suka dgn novel ni adalah kerana semua yg tertulis dlm novel ni dekat dgn sy baik watak n tempat . salah satu watak dlm novel ni nama dia nasuha , kebetulan nama roomate sy pun nasuha . apalagi , perasan abes lah roomate sy tu ..hehe.. kadang2 sy sengaja baca kuat2 baris2 ayat yg ada nama nasuha dlm novel tu . saja nak bg die dgr .. lg satu yg sy suka tempatnya byk kat pahang .. lagi2 pekan pahang ..huhu.. rumah sy pun kat pekan .. seronok sy baca .. gambar cincin dlm tu pun sama cam cincin tunang kwn sy .. alquran yg digambarkan dlm novel tu pun persis cam al quran sy ..

tp sebenarnya bukanlah perkara ni yg sy nak kongsikan . kat atas tu hanya selingan . sebenarnya sy nak kongsi ibrah yg sy dapat dr novel ni ..ttg baitul muslim .. muda sgt ke sy nak ckp ttg baitul muslim ?? tidak , bahkan agak terlewat . kenapa?? sebabnya kalau kita betul2 nak bina baitul muslim , kita kena bersedia bertahun-tahun sebelum itu . kebiasaannya lelaki soleh atau wanita solehah nak pasangannya yg juga soleh dan solehah yg disebut dlm novel ni sbgi 'produk siap' .. kenapa ?? kadang2 ada juga org bertanya , "kenapa x nak kawen dgn perempuan biasa2 then bimbinglah die ". bg sy tu pun boleh jugak . tp kalau kita berkahwin dgn 'produk siap' , lg bagus . boleh sama2 mendidik anak2 ke jalan Allah , menjalankan dakwah bersama-sama .. barulah daulah islamiyyah akan tertegak ..

jd ..kepada para muslimin dan muslimah , bersedialah untuk membina baitul muslim dr sekarang .. mantapkan ilmu2 agama .. bukan apa , nnt kalau anak kita tny ttg agama macm mana kita nak jwb kalau kita sendiri x berilmu .. so , berubahlah ke arah kebaikan .. walaupun terlambat x mengapa . 'its better late than never' ..

syukran kpd penulis -iqbal syarie .. semoga Allah memberkatimu dgn ilmu yg disampaikan ..

wallahua'lam .

6 comments:

Nasuha said...

ehem2...taulah dh habis bce...tp mmg novel 2 bestlah...anda semua blehlah mencarinya di kedai2 buku yg berdekatan...terharu sy...=)

Anonymous said...

(^_^)

uskutsilence said...

salam alayk~
ngaa..nak cari jugak!!

p/s: APIDS ye?

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

salam farah. kta nak pinjam novel ni boleh? ^_^ ehee~

lina asrar said...

uskutsilence - sory lmbt reply ..coment awk masuk kat spam ..x prasan ..yup..apids.. ^-^

uskutsilence said...

ohhoo..ok3 =)

pernah mohon apids dulu, tapi tak dapat. tu yg macam eager smcm..hehe~

Monday, 26 September 2011

dia yang kunikahi..

Assalamualaikum semua .. Hari ni sy nak share ckit ttg novel yg baru sy abes baca .. tajuknya dia yang kunikahi .

ni lah novel tu . novel ditulis oleh penulis blog bayyinat

apa yg sy suka dgn novel ni adalah kerana semua yg tertulis dlm novel ni dekat dgn sy baik watak n tempat . salah satu watak dlm novel ni nama dia nasuha , kebetulan nama roomate sy pun nasuha . apalagi , perasan abes lah roomate sy tu ..hehe.. kadang2 sy sengaja baca kuat2 baris2 ayat yg ada nama nasuha dlm novel tu . saja nak bg die dgr .. lg satu yg sy suka tempatnya byk kat pahang .. lagi2 pekan pahang ..huhu.. rumah sy pun kat pekan .. seronok sy baca .. gambar cincin dlm tu pun sama cam cincin tunang kwn sy .. alquran yg digambarkan dlm novel tu pun persis cam al quran sy ..

tp sebenarnya bukanlah perkara ni yg sy nak kongsikan . kat atas tu hanya selingan . sebenarnya sy nak kongsi ibrah yg sy dapat dr novel ni ..ttg baitul muslim .. muda sgt ke sy nak ckp ttg baitul muslim ?? tidak , bahkan agak terlewat . kenapa?? sebabnya kalau kita betul2 nak bina baitul muslim , kita kena bersedia bertahun-tahun sebelum itu . kebiasaannya lelaki soleh atau wanita solehah nak pasangannya yg juga soleh dan solehah yg disebut dlm novel ni sbgi 'produk siap' .. kenapa ?? kadang2 ada juga org bertanya , "kenapa x nak kawen dgn perempuan biasa2 then bimbinglah die ". bg sy tu pun boleh jugak . tp kalau kita berkahwin dgn 'produk siap' , lg bagus . boleh sama2 mendidik anak2 ke jalan Allah , menjalankan dakwah bersama-sama .. barulah daulah islamiyyah akan tertegak ..

jd ..kepada para muslimin dan muslimah , bersedialah untuk membina baitul muslim dr sekarang .. mantapkan ilmu2 agama .. bukan apa , nnt kalau anak kita tny ttg agama macm mana kita nak jwb kalau kita sendiri x berilmu .. so , berubahlah ke arah kebaikan .. walaupun terlambat x mengapa . 'its better late than never' ..

syukran kpd penulis -iqbal syarie .. semoga Allah memberkatimu dgn ilmu yg disampaikan ..

wallahua'lam .

6 comments:

Nasuha said...

ehem2...taulah dh habis bce...tp mmg novel 2 bestlah...anda semua blehlah mencarinya di kedai2 buku yg berdekatan...terharu sy...=)

Anonymous said...

(^_^)

uskutsilence said...

salam alayk~
ngaa..nak cari jugak!!

p/s: APIDS ye?

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

salam farah. kta nak pinjam novel ni boleh? ^_^ ehee~

lina asrar said...

uskutsilence - sory lmbt reply ..coment awk masuk kat spam ..x prasan ..yup..apids.. ^-^

uskutsilence said...

ohhoo..ok3 =)

pernah mohon apids dulu, tapi tak dapat. tu yg macam eager smcm..hehe~