Saturday, 9 July 2011

Polis vs orang agama




assalamualaikum semua . apa khabar iman kita hari ni?? insyaallah kali ni sy akan kongsikan sedikit pendapat sy ttg tajuk kat atas tu .
sebenarnya apa yg sy nak kongsikan x delah segempak tajuk kat atas ni.

apa yg sy nak katakan di sini adalah... ape tugas polis sebenarnya?? tentulah menjaga keamanan negara n nama baik negara kita . tp kadang2 kita lihat x semua polis mematuhi undang2 negara . bukan semua tp hanya segelintir . tp disebabkan nila setitik tu , rosaklah susu sebelanga . kadang2 kite tengok polis sendiri merokok kat kwsn larangan .. sepatutnya polis menjadi role model kepada semua rakyat Malaysia sbb selalunya rakyat akan pandang pd polis .

"polis pun buat , kite bolehlah"

sama juga situasi polis ni dgn orang agama . sepatutnya orang yg belajar agama ( pengajian islam) tugasnya adalah untuk menunjukan keagungn n kemurnian Islam.. tp kadang2 kita juga lihat segelintir orang agama tidak menunjukkan imej Islam yg sebenar . contohnya ade je budak2 pengajian Islam dating, pergi tempat2 yg x sepatutnya , x jaga akhlak n sebagainya . sepatutnya kite yg belajar agama lah patut tunjukkan imej Islam yg sebenar sbbnya tugas org agama sama je mcm polis cuma dr aspek yg berlainan . org agama menjadi role model kpd semua umat Islam . apa2 pun org akan pandang orang agama.

"budak pengajian Islam pun buat, kie blehlah"

tp sebenarnya kedua- dua tugas ini adalah tanggungjawab semua .. tugas menjaga nama negara teletak kat bahu semua rakyat Malaysia n tugas menjaga kemurnian Islam terletak kat bahu semua umat Islam . polis n orang agama hanyalah sebagai role model . kita sebagai rakyat Malaysia perlu menjaga nama baik Malaysia n sama2 berusaha menaikkan nama Malaysia . begitu juga dgn umat Islam , sebagai org Islam kita patut tunjukkan kemurnian Islam n seterusnya mengangkat nama Islam di mata dunia. barulah org luar akan tertarik dgn malaysia n non-muslim tertarik dgn Islam..

wallahua'lam.

2 comments:

Anonymous said...

infinity like..sgt terasa dan terharu.syukran jazakillah.mohon sedikit nasihat boleh? lagi satu,nasyid background blog nie dr kumpulan sape ek? cam penah dgr..

lina asrar said...

insyaallah kalau sy mampu.. inteam yg nyanyi..

Saturday, 9 July 2011

Polis vs orang agama




assalamualaikum semua . apa khabar iman kita hari ni?? insyaallah kali ni sy akan kongsikan sedikit pendapat sy ttg tajuk kat atas tu .
sebenarnya apa yg sy nak kongsikan x delah segempak tajuk kat atas ni.

apa yg sy nak katakan di sini adalah... ape tugas polis sebenarnya?? tentulah menjaga keamanan negara n nama baik negara kita . tp kadang2 kita lihat x semua polis mematuhi undang2 negara . bukan semua tp hanya segelintir . tp disebabkan nila setitik tu , rosaklah susu sebelanga . kadang2 kite tengok polis sendiri merokok kat kwsn larangan .. sepatutnya polis menjadi role model kepada semua rakyat Malaysia sbb selalunya rakyat akan pandang pd polis .

"polis pun buat , kite bolehlah"

sama juga situasi polis ni dgn orang agama . sepatutnya orang yg belajar agama ( pengajian islam) tugasnya adalah untuk menunjukan keagungn n kemurnian Islam.. tp kadang2 kita juga lihat segelintir orang agama tidak menunjukkan imej Islam yg sebenar . contohnya ade je budak2 pengajian Islam dating, pergi tempat2 yg x sepatutnya , x jaga akhlak n sebagainya . sepatutnya kite yg belajar agama lah patut tunjukkan imej Islam yg sebenar sbbnya tugas org agama sama je mcm polis cuma dr aspek yg berlainan . org agama menjadi role model kpd semua umat Islam . apa2 pun org akan pandang orang agama.

"budak pengajian Islam pun buat, kie blehlah"

tp sebenarnya kedua- dua tugas ini adalah tanggungjawab semua .. tugas menjaga nama negara teletak kat bahu semua rakyat Malaysia n tugas menjaga kemurnian Islam terletak kat bahu semua umat Islam . polis n orang agama hanyalah sebagai role model . kita sebagai rakyat Malaysia perlu menjaga nama baik Malaysia n sama2 berusaha menaikkan nama Malaysia . begitu juga dgn umat Islam , sebagai org Islam kita patut tunjukkan kemurnian Islam n seterusnya mengangkat nama Islam di mata dunia. barulah org luar akan tertarik dgn malaysia n non-muslim tertarik dgn Islam..

wallahua'lam.

2 comments:

Anonymous said...

infinity like..sgt terasa dan terharu.syukran jazakillah.mohon sedikit nasihat boleh? lagi satu,nasyid background blog nie dr kumpulan sape ek? cam penah dgr..

lina asrar said...

insyaallah kalau sy mampu.. inteam yg nyanyi..