Monday, 25 July 2011

mudahnya kita bersangka buruk..


assalamualaikum semua..dah lama rasanya saya tak menulis..alhamdulillah Allah masih memberi saya kesempatan untuk menulis di sini..sedikit tazkirah sebagai perkongsian saya pada hari ini..semoga perkongsian ini bermanfaat utk sy dan semua..

apa yang saya nak kongsi di sini adalah tentang sangkaan buruk..lebih dalam konteks sesama manusia..
pernah tak kita bersangka buruk dekat org lain??
jujur saya katakan yang saya juga tdk terlepas dari bersngka buruk dan saya percaya hamba biasa macam kita ni tdk terlepas dr bersangka buruk..paling kurang pun terlintas di fikiran kita..

tapi..sedar tak kita bahawa sangkaan buruk ini sebenarnya lahir dari hati yang kotor??
jadi..kalau sekali terlintas di fikiran kita sangkaan buruk terhadap orang lain, cepat2lah kita padamkannya dan beristigfar..gantikannya dgn bersangka baik.. insyaallah hati kita akan lebih tenang..

kadang-kadang saya terfikir..kenapa kita nak bersangka buruk?? sedangkan ia akan buat hati kita tak tenteram, marah..apapun dgn bersangka baik akan membuat hati kita tenang..

dalam bersahabat bersangka baik adalah perkara yg paling penting kerana serendah-rendah tahap ukhuwah itu adalah bersangka baik..jadi.. cuba kita nilai ukhuwah kita sesama sahabat kita..kalau betul ukhuwah yg dijalinkan kerana Allah, tak sepatutnya ada sangkaan buruk walaupun sedikit..

pernah tak kita rasa kawan kita sedang bersangka buruk terhadap kita??
tapi..sedar tak kita yang sebenarnya kita pun tengah bersangka buruk terhadap dia??
saya bagi satu contoh di sini..

dalam sebuah bilik, ada si A dan si B.. si A sedang khusyuk mengulangkaji pelajaran sedangkan si B sedang melayari intrnet.. sedang si A khusyuk study..tibe2 syaitan datang menghasut..terlintas di fikiran si A:

'ish,,mesti si B rasa aku sedang menunujuk-nunjuk rajin..mesti dia bersangka buruk kat aku ni'
...........................................................

tetapi..perasan tak sebenarnya yang si A telah bersangka buruk terhadap si B??

saya rasa situasi seperti ini sering berlaku dalam kehidupan bersahabat..so.. sama2 lah kita menjauhi bersangka buruk..biasakan dalam diri kita untuk bersangka baik sekalipun perit..insyaallah kita akan diberi ganjaran oleh Allah..



firman Allah s.w.t: "Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak tergelincir ke dalam sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa..." Surah al-Hujurat: 12

walaupun apa yg saya tulis ini tdk seberapa..sy harap semoga perkongsian ini menjadi pengajaran buat kita semua..insyaAllah..

wallahua'lam

No comments:

Monday, 25 July 2011

mudahnya kita bersangka buruk..


assalamualaikum semua..dah lama rasanya saya tak menulis..alhamdulillah Allah masih memberi saya kesempatan untuk menulis di sini..sedikit tazkirah sebagai perkongsian saya pada hari ini..semoga perkongsian ini bermanfaat utk sy dan semua..

apa yang saya nak kongsi di sini adalah tentang sangkaan buruk..lebih dalam konteks sesama manusia..
pernah tak kita bersangka buruk dekat org lain??
jujur saya katakan yang saya juga tdk terlepas dari bersngka buruk dan saya percaya hamba biasa macam kita ni tdk terlepas dr bersangka buruk..paling kurang pun terlintas di fikiran kita..

tapi..sedar tak kita bahawa sangkaan buruk ini sebenarnya lahir dari hati yang kotor??
jadi..kalau sekali terlintas di fikiran kita sangkaan buruk terhadap orang lain, cepat2lah kita padamkannya dan beristigfar..gantikannya dgn bersangka baik.. insyaallah hati kita akan lebih tenang..

kadang-kadang saya terfikir..kenapa kita nak bersangka buruk?? sedangkan ia akan buat hati kita tak tenteram, marah..apapun dgn bersangka baik akan membuat hati kita tenang..

dalam bersahabat bersangka baik adalah perkara yg paling penting kerana serendah-rendah tahap ukhuwah itu adalah bersangka baik..jadi.. cuba kita nilai ukhuwah kita sesama sahabat kita..kalau betul ukhuwah yg dijalinkan kerana Allah, tak sepatutnya ada sangkaan buruk walaupun sedikit..

pernah tak kita rasa kawan kita sedang bersangka buruk terhadap kita??
tapi..sedar tak kita yang sebenarnya kita pun tengah bersangka buruk terhadap dia??
saya bagi satu contoh di sini..

dalam sebuah bilik, ada si A dan si B.. si A sedang khusyuk mengulangkaji pelajaran sedangkan si B sedang melayari intrnet.. sedang si A khusyuk study..tibe2 syaitan datang menghasut..terlintas di fikiran si A:

'ish,,mesti si B rasa aku sedang menunujuk-nunjuk rajin..mesti dia bersangka buruk kat aku ni'
...........................................................

tetapi..perasan tak sebenarnya yang si A telah bersangka buruk terhadap si B??

saya rasa situasi seperti ini sering berlaku dalam kehidupan bersahabat..so.. sama2 lah kita menjauhi bersangka buruk..biasakan dalam diri kita untuk bersangka baik sekalipun perit..insyaallah kita akan diberi ganjaran oleh Allah..



firman Allah s.w.t: "Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak tergelincir ke dalam sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa..." Surah al-Hujurat: 12

walaupun apa yg saya tulis ini tdk seberapa..sy harap semoga perkongsian ini menjadi pengajaran buat kita semua..insyaAllah..

wallahua'lam

No comments: