Saturday, 30 July 2011

jangan tinggal...

4 pesanan Ibn Abbas :

1~jangan tinggal solat fardhu berjemaah


2~jangan tinggal baca Al-quran


3~jangan tinggal majlis ilmu


4~jangan tinggal bangun malam

Wednesday, 27 July 2011

bersangka baiklah dengan Allah..


Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah s.w.t. berfirman: Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak.” H.R. Abu Hurairah

pernah tak kita merasa Allah tidak menyayangi kita apabila doa kita tidak dimakbulkan??

bersangka baiklah dengan Allah..

wallahua'lam

Monday, 25 July 2011

mudahnya kita bersangka buruk..


assalamualaikum semua..dah lama rasanya saya tak menulis..alhamdulillah Allah masih memberi saya kesempatan untuk menulis di sini..sedikit tazkirah sebagai perkongsian saya pada hari ini..semoga perkongsian ini bermanfaat utk sy dan semua..

apa yang saya nak kongsi di sini adalah tentang sangkaan buruk..lebih dalam konteks sesama manusia..
pernah tak kita bersangka buruk dekat org lain??
jujur saya katakan yang saya juga tdk terlepas dari bersngka buruk dan saya percaya hamba biasa macam kita ni tdk terlepas dr bersangka buruk..paling kurang pun terlintas di fikiran kita..

tapi..sedar tak kita bahawa sangkaan buruk ini sebenarnya lahir dari hati yang kotor??
jadi..kalau sekali terlintas di fikiran kita sangkaan buruk terhadap orang lain, cepat2lah kita padamkannya dan beristigfar..gantikannya dgn bersangka baik.. insyaallah hati kita akan lebih tenang..

kadang-kadang saya terfikir..kenapa kita nak bersangka buruk?? sedangkan ia akan buat hati kita tak tenteram, marah..apapun dgn bersangka baik akan membuat hati kita tenang..

dalam bersahabat bersangka baik adalah perkara yg paling penting kerana serendah-rendah tahap ukhuwah itu adalah bersangka baik..jadi.. cuba kita nilai ukhuwah kita sesama sahabat kita..kalau betul ukhuwah yg dijalinkan kerana Allah, tak sepatutnya ada sangkaan buruk walaupun sedikit..

pernah tak kita rasa kawan kita sedang bersangka buruk terhadap kita??
tapi..sedar tak kita yang sebenarnya kita pun tengah bersangka buruk terhadap dia??
saya bagi satu contoh di sini..

dalam sebuah bilik, ada si A dan si B.. si A sedang khusyuk mengulangkaji pelajaran sedangkan si B sedang melayari intrnet.. sedang si A khusyuk study..tibe2 syaitan datang menghasut..terlintas di fikiran si A:

'ish,,mesti si B rasa aku sedang menunujuk-nunjuk rajin..mesti dia bersangka buruk kat aku ni'
...........................................................

tetapi..perasan tak sebenarnya yang si A telah bersangka buruk terhadap si B??

saya rasa situasi seperti ini sering berlaku dalam kehidupan bersahabat..so.. sama2 lah kita menjauhi bersangka buruk..biasakan dalam diri kita untuk bersangka baik sekalipun perit..insyaallah kita akan diberi ganjaran oleh Allah..



firman Allah s.w.t: "Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak tergelincir ke dalam sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa..." Surah al-Hujurat: 12

walaupun apa yg saya tulis ini tdk seberapa..sy harap semoga perkongsian ini menjadi pengajaran buat kita semua..insyaAllah..

wallahua'lam

Saturday, 9 July 2011

Polis vs orang agama




assalamualaikum semua . apa khabar iman kita hari ni?? insyaallah kali ni sy akan kongsikan sedikit pendapat sy ttg tajuk kat atas tu .
sebenarnya apa yg sy nak kongsikan x delah segempak tajuk kat atas ni.

apa yg sy nak katakan di sini adalah... ape tugas polis sebenarnya?? tentulah menjaga keamanan negara n nama baik negara kita . tp kadang2 kita lihat x semua polis mematuhi undang2 negara . bukan semua tp hanya segelintir . tp disebabkan nila setitik tu , rosaklah susu sebelanga . kadang2 kite tengok polis sendiri merokok kat kwsn larangan .. sepatutnya polis menjadi role model kepada semua rakyat Malaysia sbb selalunya rakyat akan pandang pd polis .

"polis pun buat , kite bolehlah"

sama juga situasi polis ni dgn orang agama . sepatutnya orang yg belajar agama ( pengajian islam) tugasnya adalah untuk menunjukan keagungn n kemurnian Islam.. tp kadang2 kita juga lihat segelintir orang agama tidak menunjukkan imej Islam yg sebenar . contohnya ade je budak2 pengajian Islam dating, pergi tempat2 yg x sepatutnya , x jaga akhlak n sebagainya . sepatutnya kite yg belajar agama lah patut tunjukkan imej Islam yg sebenar sbbnya tugas org agama sama je mcm polis cuma dr aspek yg berlainan . org agama menjadi role model kpd semua umat Islam . apa2 pun org akan pandang orang agama.

"budak pengajian Islam pun buat, kie blehlah"

tp sebenarnya kedua- dua tugas ini adalah tanggungjawab semua .. tugas menjaga nama negara teletak kat bahu semua rakyat Malaysia n tugas menjaga kemurnian Islam terletak kat bahu semua umat Islam . polis n orang agama hanyalah sebagai role model . kita sebagai rakyat Malaysia perlu menjaga nama baik Malaysia n sama2 berusaha menaikkan nama Malaysia . begitu juga dgn umat Islam , sebagai org Islam kita patut tunjukkan kemurnian Islam n seterusnya mengangkat nama Islam di mata dunia. barulah org luar akan tertarik dgn malaysia n non-muslim tertarik dgn Islam..

wallahua'lam.

Saturday, 30 July 2011

jangan tinggal...

4 pesanan Ibn Abbas :

1~jangan tinggal solat fardhu berjemaah


2~jangan tinggal baca Al-quran


3~jangan tinggal majlis ilmu


4~jangan tinggal bangun malam

Wednesday, 27 July 2011

bersangka baiklah dengan Allah..


Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah s.w.t. berfirman: Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak.” H.R. Abu Hurairah

pernah tak kita merasa Allah tidak menyayangi kita apabila doa kita tidak dimakbulkan??

bersangka baiklah dengan Allah..

wallahua'lam

Monday, 25 July 2011

mudahnya kita bersangka buruk..


assalamualaikum semua..dah lama rasanya saya tak menulis..alhamdulillah Allah masih memberi saya kesempatan untuk menulis di sini..sedikit tazkirah sebagai perkongsian saya pada hari ini..semoga perkongsian ini bermanfaat utk sy dan semua..

apa yang saya nak kongsi di sini adalah tentang sangkaan buruk..lebih dalam konteks sesama manusia..
pernah tak kita bersangka buruk dekat org lain??
jujur saya katakan yang saya juga tdk terlepas dari bersngka buruk dan saya percaya hamba biasa macam kita ni tdk terlepas dr bersangka buruk..paling kurang pun terlintas di fikiran kita..

tapi..sedar tak kita bahawa sangkaan buruk ini sebenarnya lahir dari hati yang kotor??
jadi..kalau sekali terlintas di fikiran kita sangkaan buruk terhadap orang lain, cepat2lah kita padamkannya dan beristigfar..gantikannya dgn bersangka baik.. insyaallah hati kita akan lebih tenang..

kadang-kadang saya terfikir..kenapa kita nak bersangka buruk?? sedangkan ia akan buat hati kita tak tenteram, marah..apapun dgn bersangka baik akan membuat hati kita tenang..

dalam bersahabat bersangka baik adalah perkara yg paling penting kerana serendah-rendah tahap ukhuwah itu adalah bersangka baik..jadi.. cuba kita nilai ukhuwah kita sesama sahabat kita..kalau betul ukhuwah yg dijalinkan kerana Allah, tak sepatutnya ada sangkaan buruk walaupun sedikit..

pernah tak kita rasa kawan kita sedang bersangka buruk terhadap kita??
tapi..sedar tak kita yang sebenarnya kita pun tengah bersangka buruk terhadap dia??
saya bagi satu contoh di sini..

dalam sebuah bilik, ada si A dan si B.. si A sedang khusyuk mengulangkaji pelajaran sedangkan si B sedang melayari intrnet.. sedang si A khusyuk study..tibe2 syaitan datang menghasut..terlintas di fikiran si A:

'ish,,mesti si B rasa aku sedang menunujuk-nunjuk rajin..mesti dia bersangka buruk kat aku ni'
...........................................................

tetapi..perasan tak sebenarnya yang si A telah bersangka buruk terhadap si B??

saya rasa situasi seperti ini sering berlaku dalam kehidupan bersahabat..so.. sama2 lah kita menjauhi bersangka buruk..biasakan dalam diri kita untuk bersangka baik sekalipun perit..insyaallah kita akan diberi ganjaran oleh Allah..



firman Allah s.w.t: "Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak tergelincir ke dalam sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa..." Surah al-Hujurat: 12

walaupun apa yg saya tulis ini tdk seberapa..sy harap semoga perkongsian ini menjadi pengajaran buat kita semua..insyaAllah..

wallahua'lam

Saturday, 9 July 2011

Polis vs orang agama




assalamualaikum semua . apa khabar iman kita hari ni?? insyaallah kali ni sy akan kongsikan sedikit pendapat sy ttg tajuk kat atas tu .
sebenarnya apa yg sy nak kongsikan x delah segempak tajuk kat atas ni.

apa yg sy nak katakan di sini adalah... ape tugas polis sebenarnya?? tentulah menjaga keamanan negara n nama baik negara kita . tp kadang2 kita lihat x semua polis mematuhi undang2 negara . bukan semua tp hanya segelintir . tp disebabkan nila setitik tu , rosaklah susu sebelanga . kadang2 kite tengok polis sendiri merokok kat kwsn larangan .. sepatutnya polis menjadi role model kepada semua rakyat Malaysia sbb selalunya rakyat akan pandang pd polis .

"polis pun buat , kite bolehlah"

sama juga situasi polis ni dgn orang agama . sepatutnya orang yg belajar agama ( pengajian islam) tugasnya adalah untuk menunjukan keagungn n kemurnian Islam.. tp kadang2 kita juga lihat segelintir orang agama tidak menunjukkan imej Islam yg sebenar . contohnya ade je budak2 pengajian Islam dating, pergi tempat2 yg x sepatutnya , x jaga akhlak n sebagainya . sepatutnya kite yg belajar agama lah patut tunjukkan imej Islam yg sebenar sbbnya tugas org agama sama je mcm polis cuma dr aspek yg berlainan . org agama menjadi role model kpd semua umat Islam . apa2 pun org akan pandang orang agama.

"budak pengajian Islam pun buat, kie blehlah"

tp sebenarnya kedua- dua tugas ini adalah tanggungjawab semua .. tugas menjaga nama negara teletak kat bahu semua rakyat Malaysia n tugas menjaga kemurnian Islam terletak kat bahu semua umat Islam . polis n orang agama hanyalah sebagai role model . kita sebagai rakyat Malaysia perlu menjaga nama baik Malaysia n sama2 berusaha menaikkan nama Malaysia . begitu juga dgn umat Islam , sebagai org Islam kita patut tunjukkan kemurnian Islam n seterusnya mengangkat nama Islam di mata dunia. barulah org luar akan tertarik dgn malaysia n non-muslim tertarik dgn Islam..

wallahua'lam.