Tuesday, 10 May 2011

Manusia, Tahajud dan Subuh


manusia :Ya Allah!! dah 5:40 am. kejap lagi subuh nak dtg..napelah aku bgn lambat??
Ya Allah, aku terlupa jemput tahajud!

manusia pun berlari menuju ke pintu utama rumah dan terus menunggu.. manusia lihat
tahajud sedang menunggu di dpn pintu.

manusia : tahajud!!aku minta maaf x sempat jemput kau.

tahajud : kenapa kau lupa jemput aku?? aku sgt sedih..kau tau kan betapa besarnya
pahala kalau kau jemput aku??

manusia : ya, aku tau..tapi aku terbangun lambat..kejap lagi subuh nak dtg, aku kena
jemput dia. aku janji esok aku akan jemput kau , tahajud. insyaallah..

tahajud : x pelah..aku tunggu kau jemput aku esok. aku balik dulu.. subuh dah nak
datang.

manusia : baiklah tahajud..assalamualaikum.

tahajud : waalaikummussalam.

tok tok tok..bunyi pintu. manusia pun membuka pintu.

manusia : oh subuh..masuklah.

subuh : terima kasih kau jemput aku. banyak manusia lain yg x sudi jemput aku.
tadi on the way aku ke sini, aku terserempak dgn tahajud. aku nampak mcm
dia sdg menangis.wahai manusia, adakah kau tau kenapa?

manusia terkejut dan berasa bersalah.

manusia : ye ke?? Ya Allah..kesiannya tahajud..aku lupa jemput dia td. Tp aku dah janji akan jemput dia esok.

subuh : moga kau dpt jemput dia esok.

setelah sejam lebih di rumah manusia..

subuh : oklah manusia, aku balik dulu..esok jgn lupa jemput aku..assalamualaikum

manusia :insyaallah..waalaikummussalam.

end

note: sama-samalah kta pertingkatkan ibadah kita..bangunlah bertahajud. itu yg mampu menjadi benteng utk dr kita.

9 comments:

cik mok cik mei said...

salam anti . ana suka entry ni . sangat terasa, kadang-kadang berhari-hari terlupa jemput tahajud :(
mohon share di belog ana boleh x anti ?

lina asrar said...

Wslm..syukran ukhti..
silalah share :)

mazNi mAz said...

thaNkz fara coz of this Entry,,.harap2 maz pown cm2,,..huhu,,.~~

lina asrar said...

sama2 maz..

Azam Husni said...

El-salam. MasyaAllah! Terkesan ni..^^
Nukilan yang kemas. Teruskan memberi kesedaran.. =)

lina asrar said...

syukran..
Insyaallah..

AizatFarid said...

wah menarik la konsep yg diceritakan nih. :D

Idah said...

tuan tanah..saya syer ya...best sangat n3 ni...semoga ia menjadi penambahbaikan kpd kita semua.

lina asrar said...

aizat- syuran
idah- tafadhal..

Tuesday, 10 May 2011

Manusia, Tahajud dan Subuh


manusia :Ya Allah!! dah 5:40 am. kejap lagi subuh nak dtg..napelah aku bgn lambat??
Ya Allah, aku terlupa jemput tahajud!

manusia pun berlari menuju ke pintu utama rumah dan terus menunggu.. manusia lihat
tahajud sedang menunggu di dpn pintu.

manusia : tahajud!!aku minta maaf x sempat jemput kau.

tahajud : kenapa kau lupa jemput aku?? aku sgt sedih..kau tau kan betapa besarnya
pahala kalau kau jemput aku??

manusia : ya, aku tau..tapi aku terbangun lambat..kejap lagi subuh nak dtg, aku kena
jemput dia. aku janji esok aku akan jemput kau , tahajud. insyaallah..

tahajud : x pelah..aku tunggu kau jemput aku esok. aku balik dulu.. subuh dah nak
datang.

manusia : baiklah tahajud..assalamualaikum.

tahajud : waalaikummussalam.

tok tok tok..bunyi pintu. manusia pun membuka pintu.

manusia : oh subuh..masuklah.

subuh : terima kasih kau jemput aku. banyak manusia lain yg x sudi jemput aku.
tadi on the way aku ke sini, aku terserempak dgn tahajud. aku nampak mcm
dia sdg menangis.wahai manusia, adakah kau tau kenapa?

manusia terkejut dan berasa bersalah.

manusia : ye ke?? Ya Allah..kesiannya tahajud..aku lupa jemput dia td. Tp aku dah janji akan jemput dia esok.

subuh : moga kau dpt jemput dia esok.

setelah sejam lebih di rumah manusia..

subuh : oklah manusia, aku balik dulu..esok jgn lupa jemput aku..assalamualaikum

manusia :insyaallah..waalaikummussalam.

end

note: sama-samalah kta pertingkatkan ibadah kita..bangunlah bertahajud. itu yg mampu menjadi benteng utk dr kita.

9 comments:

cik mok cik mei said...

salam anti . ana suka entry ni . sangat terasa, kadang-kadang berhari-hari terlupa jemput tahajud :(
mohon share di belog ana boleh x anti ?

lina asrar said...

Wslm..syukran ukhti..
silalah share :)

mazNi mAz said...

thaNkz fara coz of this Entry,,.harap2 maz pown cm2,,..huhu,,.~~

lina asrar said...

sama2 maz..

Azam Husni said...

El-salam. MasyaAllah! Terkesan ni..^^
Nukilan yang kemas. Teruskan memberi kesedaran.. =)

lina asrar said...

syukran..
Insyaallah..

AizatFarid said...

wah menarik la konsep yg diceritakan nih. :D

Idah said...

tuan tanah..saya syer ya...best sangat n3 ni...semoga ia menjadi penambahbaikan kpd kita semua.

lina asrar said...

aizat- syuran
idah- tafadhal..