Tuesday, 24 May 2011

suara wanita dalam solat



bagaimana batas suara 'jahar' dan 'sir' bg wanita dlm solat?

Maliki:menjahar sekadar terdengar untuk dirinya sendiri.
suara tertinggi dan terendah wanita dlm solat sama saja iaitu sekadar
menggerakkan lidah.

syafi'e:wanita boleh menjahar (baca kuat) dalam solat yg dilakukan sesama wanita
tnpa ada lelaki asing mendengarnya.
batas suara sir (suara rendah) pula adalah sekadar kedengaran untuk dirinya
sendiri.

hambali:tidak disunatkan jahar dlm solat. tetapi boleh jahar jika tidak didengari
oleh lelaki asing. jika ada lelaki asing mendengar, harus berhenti menjahar.

hanafi:menurut mazhab ini suara wanita adalah tidak aurat,maka hukum jahar bg
wanita dlm solat adlah sama dgn hukum yg ditetapkan utk lelaki
iaitu(serendah jahar-diperdengarkan kpd org lain tdk sahaja org-org yg dekat
dgnnya, setinggi jahar-tdk terbatas).tetapi dgn syarat wanita tdk boleh
melagukan bacaannya sehingga menaikkan nafsu syahwat lelaki yg mendengarnya.
jika demikian suara wanita itu adalah aurat dan membatalkan solat.

peringatan bagi imam.

sabda Rasulullah s.a.w: "tasbih bg lelaki dan tepuk tangan bg wanita."

menurut imam Nawawi dalam syarah sahih muslim, sunat bg seseorang mengingatkan sesuatu dlm solat seperti mengingatkan imam iaitu dengan membaca tasbih (subhanallah) bg lelaki dan tepuk tgn bg wanita.Iaitu dgn memukulkan telapak tangan kanan keatas tangan kiri.bukan melagak telapak tangan kanan dan telapak tgn kiri seperti bertepuk tgn biasa. jika bertepuk seperi biasa, maka solat batal.


sumber:fiqih wanita-muhammad athiyah khumais

Tuesday, 10 May 2011

Manusia, Tahajud dan Subuh


manusia :Ya Allah!! dah 5:40 am. kejap lagi subuh nak dtg..napelah aku bgn lambat??
Ya Allah, aku terlupa jemput tahajud!

manusia pun berlari menuju ke pintu utama rumah dan terus menunggu.. manusia lihat
tahajud sedang menunggu di dpn pintu.

manusia : tahajud!!aku minta maaf x sempat jemput kau.

tahajud : kenapa kau lupa jemput aku?? aku sgt sedih..kau tau kan betapa besarnya
pahala kalau kau jemput aku??

manusia : ya, aku tau..tapi aku terbangun lambat..kejap lagi subuh nak dtg, aku kena
jemput dia. aku janji esok aku akan jemput kau , tahajud. insyaallah..

tahajud : x pelah..aku tunggu kau jemput aku esok. aku balik dulu.. subuh dah nak
datang.

manusia : baiklah tahajud..assalamualaikum.

tahajud : waalaikummussalam.

tok tok tok..bunyi pintu. manusia pun membuka pintu.

manusia : oh subuh..masuklah.

subuh : terima kasih kau jemput aku. banyak manusia lain yg x sudi jemput aku.
tadi on the way aku ke sini, aku terserempak dgn tahajud. aku nampak mcm
dia sdg menangis.wahai manusia, adakah kau tau kenapa?

manusia terkejut dan berasa bersalah.

manusia : ye ke?? Ya Allah..kesiannya tahajud..aku lupa jemput dia td. Tp aku dah janji akan jemput dia esok.

subuh : moga kau dpt jemput dia esok.

setelah sejam lebih di rumah manusia..

subuh : oklah manusia, aku balik dulu..esok jgn lupa jemput aku..assalamualaikum

manusia :insyaallah..waalaikummussalam.

end

note: sama-samalah kta pertingkatkan ibadah kita..bangunlah bertahajud. itu yg mampu menjadi benteng utk dr kita.

Al-fatih



Muhammad II dilahirkan di Edirne yang pada masa itu ibu kota kerajaan Uthmaniyyah pada 30 Mac 1432. Bapanya adalah Sultan Murad II (1404–51) ibunya Huma Hatun, anak perempuan Abd'Allah dari Hum.

Muhammad al-Fatih merupakan seorang sultan yang mementingkan kekuatan dalaman dan luaran para tenteranya. Mempunyai kepakaran dalam bidang ketenteraan, sains, matematik dan menguasai enam bahasa (bahasa Turki, Greek, Hebrew, Arab, Parsi dan Latin) pada ketika berumur 21 tahun. Seorang pemimpin yang hebat, warak dan tawaduk selepas Sultan Salahuddin Al-Ayubbi (pahlawan Islam dalam Perang Salib) dan Sultan Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz (pahlawan Islam dalam peperangan di Ain Jalut menentang tentera Mongol). Malah sifat-sifat baginda dan tenteranya telah diisyaratkan oleh Rasulullah S.A.W:

"Constantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya (yang menakluk) adalah sebaik-baik raja dan tenteranya (yang menakluk) adalah sebaik-baik tentera."

Seorang Sahabat Rasullullah S.A.W, Abu Ayub Al Ansari pernah mengikuti ekspidisi perang menentang tentera Rom di Constantinople ketika di zaman kerajaan Bani Umaiyyah. Beliau ingin jasadnya dikuburkan di tembok Constantinople dan ketika ditanya mengapa beliau ingin dikuburkan ditembok tersebut, beliau berkata kepada panglima Bani Umaiyah: "Aku mendengar baginda Rasulullah S.A.W mengatakan seorang lelaki soleh akan dikuburkan di bawah tembok tersebut & aku juga ingin mendengar derapan tapak kaki kuda yang membawa sebaik-baik raja yang mana dia akan memimpin sebaik-baik tentera seperti yang telah diisyaratkan oleh baginda."

sultan muhammad Al-fatih berjaya menakhluki kota konstantinople dan menukar nama konstantinople kepada islambol (islam keseluruhannya)..tetapi nama ini ditukar oleh kamal atartuk kepada istanbul..

sejak baligh, tidak pernah meninggalkan tahajud.

ambillah pengajaran dlm kisah ini

Monday, 9 May 2011

belajar kerana Allah



assalmaualaikum semua ..apa khabar iman mu??
hari ni sy nak share ttg belajar kerana Allah..

macam mana belajar kerana Allah??
belajar kerana Allah ialah belajar semata-mata utk mendapat redha Allah s.w.t

belajar bukan semata-mata untuk lulus dalam perperiksaaan, untuk mendapat kerja yang bagus, untuk dikatakan orang yang bijak atau pelbagai lagi niat yang lain melainkan hanya kerana Allah SWT. Daripada Ibn Umar RA sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Sesiapa yang menuntut ilmu kerana selain daripada Allah SWT ataupun menghendaki menuntut ilmu (sebaliknya) selain daripada Allah SWT, maka disediakan tempat duduknya daripada neraka." [HR Tarmizi]

insyaallah sesiapa yg meletakkan dlm mindsetnya keredhaan Allah s.w.t, Allah pasti akan menganugerahinya harta, kemasyhuran dan kedudukan yg tinggi di dunia dan akhirat.

firman Allah dlm surah Al-Mujadalah ayat 11:
"Allah meninggikan darjat org-org beriman diantara kamu dan org-org yg diberi ilmu beberapa darjat."

malaikat juga akan melabuhkan sayapnya kerna terlalu cinta dgn org yg menuntut ilmu.

kita sbg pelajar perlu sematkan dlm minda yg belajar adalah satu ibadah yg wajib dilakukan kerana Allah.

sabda Nabi s.a.w:
"menuntut ilmu adalah suatu kewajipan atas setiap muslim" (ibn majah)

Nabi s.a.w juga bersabda:
"sesiapa yg mencari jalan utk menuntut ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya jalan ke syurga" (HR muslim)

kita juga perlu sedar betapa pentingnya ilmu utk Islam, utk bangunkan Islam kerana hanya dgn ilmu Islam akan berjaya.Mengikut kajian tokoh pemikir Islam , Malik bin Nabi, kelemahan umat Islam adalah disebabkan dua faktor penting iaitu kurangnya ilmu dan kurang amal.

perkembangan dunia hari ini menyaksikan kelemahan umat Islam dlm beberapa aspek menyebabkan umat islam menjadi mangsa yg ditekan sewenang-wenangnya. ramai diantara remaja-remaja Islam yg terpengaruh dgn gejala sosial dan budaya barat. jika begini umat Islam, bilakah Islam akan maju??

menuntut ilmu juga dikira jihad.
dlm hadis nabi s.a.w :"sesiapa yg keluar menuntut ilmu, seolah-olah dia berjihad di jalan Allah hinggalah dia kembali " (hadis hasan)

bila kita bersungguh-sungguh menuntut ilmu, insyaallah kita akan berjaya.
apabila berjaya , kita akan dikenali dan lg senang utk kita menyampaikan ISLAM kpd masyarakat.

jadi, marilah sama-sama kiita mencari keredhaan ALLAH dengan menuntut ilmu.
ayuh kita sama-sama naikkan nama Islam di mata dunia.

sekian.

sumber - iluv islam
- adab & petua kecemerlangan pelajar (telaga biru)

Sunday, 8 May 2011

couple bkn zina??



assalamualaikum semua..apa khabar iman antum??harapnya iman kita bertambah.

baru-baru ni sy ada terbaca satu note dkt facebook yg membahaskan ttg zina yg berkaitan dgn couple contohnya zina hati,tgn, kaki n mata. tajuknya couple bkn zina.Terima kasih kpd penulis atas perkongsian.

apa yg dibahaskan disitu couple bkn zina, mengngati seseorg itu bkn zina.

seperti hadith Nabi ini yg membicarakan ttg zina

MAKSUD ZINA HATI DAN ZINA KECIL YANG LAIN

Sabda Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam:



(إِنَّ اللهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا أَدْرَكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَزِنَا الْعَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ الْمَنْطِقُ، وَالنَّفْسُ تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ وَيُكَذِّبُهُ). رواه البخارى (6/2438، رقم 6238)، ومسلم (4/2046، رقم 2657)، وأبو داود (2/246، رقم 2152)، والبيهقى فى شعب الإيمان (4/365، رقم 5428).

وفي رواية مسلم: (كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنْ الزِّنَا مُدْرِكٌ ذَلِكَ لَا مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الِاسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلَامُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ).

Maksudnya: (Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Zina mata itu adalah pandangan, zina lidah itu adalah ucapan, nafsu mengharap dan berkeinginan, dan kemaluan itu mengiyakan atau mendustakannya). Hadith riwayat Bukhari (6/2438, no 6238), Muslim (4/2046, no 2657), Abu Daud (2/246, no 2152), dan Imam Baihaqi dalam Shu’ab Iman (4/365, no 5428).

Dan dalam riwayat Imam Muslim: (Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Mata itu zinanya pandangan, telinga itu zinanya mendengar, lidah itu zinanya ucapan, tangan itu zina melakukan kekerasan, kaki itu zinanya langkah, dan hati itu mengharap dan berkeinginan, dan mengiyakannya kemaluan atau mendustakannya)

kesimpulannya zina hati ini bknnya setakat menginagti sesorang tetapi berkeinginan melakukan maksiat.

tapi apa yg sy nak katakan di sini, walaupun couple itu bkn zina tetapi ia perkara yg mendekatkan diri kepada zina.

sebagaiman firman Allah s.w.t dlm surah Al-Isra'

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan sesuatu jalan yang buruk.” (Al-Isra [17] : 32)

Ayat ini jelas menunjukkan yg Allah melarang kita mendekati zina.. ALLAH X firman jgn kamu berzina.

kerana melakukan perkara -perkara yg mendekati zina itulah yg membawa kpd zina.

lagi satu sy nak tambah di sini, walaupun mengingati atau rindu dkt seseorng itu bukan zina tetapi kita kena ingat yg Allah lg perlu utk diingati.

tak malu ke kita sbg hamba Allah asyik mengingati makhluknya bkn nya pencipta?
perbanyakkanlah berzikir..

sabda Rasulullah s.a.w:
"Allah berasa takjub kepada pemuda yang tiada baginya rindu yg cenderung kepada kebodohan". -riwayat Ahmad

jadi, fikir-fikirkanlah..sama-sama kita muhasabah diri kita..

Friday, 6 May 2011

amar ma'ruf nahi mungkar



assalamualaikum semua..moga antum semua diberi kesihatan oleh Allah s.w.t.
hari ni ana nak sentuh tentang amar ma'ruf nahi mungkar.
jika kita teliti dalam Al-quran, Allah byk menyebut tentang amar ma'ruf nahi mungkar.
antara ayat-ayat yg menyentuh ttg ini ~

1)surah Ali imran ayat 104 :
"Hendaklah terdapat antara kamu segolongan yang menyeru dengan kebaikan dan
mencegah daripada kemungkaran. Itulah golongan yang berjaya."

2)surah Ali imran ayat 110 :
"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah)
umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan
melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula
beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi
dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu
menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan
kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik."

hadith Nabi juga menyebut tentang amar ma'ruf nahi mungkar

"Siapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya (taghyir) dengan
tangan, jika tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah, jika tidak mampu
hendaklah dia mengubahnya dengan hati, dan yang demikian itu adalah
selemah-lemah iman." (Hadis Riwayat Muslim)

jadi, jika kita hayati ayat-ayat ini betapa Islam mementingkan amar ma'ruf nahi
mungkar.
kalau kita lihat hari ini, ramai daripada kita yang mengajak kepada kebaikan, tapi
hanya segelintir yang mampu mencegah kemungkaran. Yang kita lihat mencegah
kemungkaran hanyalah pegawai pencegah maksiat, imam-imam. Yang lain hanya mampu
mencegahnya dgn hati. Ana sendiri pun kadang-kadang hanya mampu mencegah dgn hati.
Ya Allah, betapa lemahnya iman kita hari ini.
cuba kita fikirkan, kalau kita hny mencegah dgn hati,macam mana dgn umat yg dah
rosak? siapa nak perbetulkan mereka?
sama-samalah kita islah kan diri kta. Pertingkatkan amal ibadat dr hari ke hari
demi Islam.Ayuh, bangkit dr lena!!

Thursday, 5 May 2011

ukhuwah



"hish...bengang betul saya..manalah sakinah ni menghilang?" rungut sara.
"awak kenapa sara??pagi-pagi lagi dah bising..ada masalah ke??"tanya farahin
hairan.
"sakinah ni..hilang entah ke mana..semalam kitorang janji nak buat assignment pagi
ni..tiba-tiba je dia menghilang."
mendengar rungutan sara ,farahin tersenyum.. "oh, itu sebabnya yang buat muka si
manis ni kelat pagi-pagi."
"eee awak ni..orang seriuslah."gerutu sara..
"ok2..mungkin dia pergi kedai kot..beli buku..mana kita tau."
"ye lah tu..entah-entah pergi dating."sangka sara.
"ya Allah..tak baiklah awak cakap macam tu, kita kan kena bersangka baik".nasihat
farahin sambil tersenyum.
"awk ni..baik sangatlah, asyik-asyik nak sangka baik, mana lah tau dia buat benda
jahat."rungut sara muak.
"sara, kan serendah-rendah ukhwah adalah bersangka baik..kalau kita bersangka
buruk dekat sakinah,masih ada lagi ke ukhwah antara kita dan dia?? sekalipun dia
mungkin buat benda tak baik,kita tak boleh bersangka terus tanpa selidik."nasihat
farahin membetulkan sara.
"Ya Allah..teruknya saya ni..terima kasih farahin, nasihatkan saya..
"sama-sama,mmg tugas sahabat menasihati sahabatnya sendiri."kata farahin sambil
tersenyum mesra. Dalam hatinya dia mengucap syukur kpd Allah kerana sahabatnya
cepat tersedar dari kesilapan.
......................................................

"sara, saya pergi kedai kejap ye, nak beli gula..gula dah habis lah."maklum
farahin.
"laa..dah habis ke??oklah..awak nak pergi sorang je ke??"
"sorang je..dekat je kan. oklah, saya pergi dulu ye..assalamualaikum."
"waalaikummussalm,jalan elok-elok..kirim salam kat abang kedai." gurau sara.
farahin ketawa dgn gelagat sara. Sebenarnya tujuan utama farahin keluar bukanlah
utk beli gula tetapi dia ingin mencari sakinah. Sejak akhir-akhir ni dia ada
dengar yang Sakinah keluar dengan lelaki.Dia tidak mahu sahabatnya terlibat sama
dgn masalah sosial remaja sekarang.
...........................................................

sedang farahin melintas sebuah taman permainan,dia sangat terkejut dan sedih
dengan apa yang dilihatnya. Dilihatnya Sakinah sedang berdua-duaan dengan seorang
lelaki.Betullah apa yang orang cerita kpdnya selama ini.
'Ya Allah..bantulah hambaMu ini utk menasihati sahabatku'.doa farahin dalam hati.

tidak mahu disedari, perlahan-perlahan farahin mendekati mereka.
"assalamualaikum."
"waa..waalaikummussalam.. Farahin!!apa awak buat kat sini??" terkejut sakinah
melihat farahin berada di situ.
"saya nak pegi ke kedai tadi, pastu ternampak awk..sy pergilah sini..awk ikut saya
pergi kedai nak??" ajak farahin. tak sanggup dia melihat sahabatnya melakukan
maksiat.
"eh..ko siapa? tiba-tiba ajak sakinah balik!! bagilah peluang kitorng nak
berborak." sergah lelaki yg bersama sakinah.
"relaxlah awak..ni housemate sayalah."sakinah menenangkan lelaki itu.
"farahin..awak pergi dulu ye..kitorang nak berborak lagi."pujuk sakinah.
"sakinah..awk tau kan apa yang awak buat ni salah"..tanya farahin lembut. dia tak
sangka sahabatnya akan berkata begitu. Hampir saja air matanya menitis.
"weh ustazah!!kau relaxlah..kitorang buat dosa ke ,buat apa ke, kitorang punya
pasal lah..ko sibuk apa??kau sayang kat dia kan??kau tak gembira ke tengok dia
happy??apa punya kawan lah kau ni?."marah lelaki itu..sakinah hanya mendiamkan diri malu kerana dia tau perbuatannya salah.
"saudara,sebab saya sayangkan sakinah lah saya buat macam ni..saya sayangkannya dunia dan akhirat..saudara hanya sayangkannya kat dunia je..kalau saudara sayangnya dunia akhirat,saudara takkan mengajaknya melakukan dosa." sinis farahin.
" sakinah, awak lupa ke dgn hadis Rasulullah yg menyatakan bahawa Allah akan menaungi tujuh golongan di mahsyar nanti dan antaranya adalah dua orang yang berkasih sayang kerana Allah?bukan kah kita pernah berjanji utk saling menyayangi kerana Allah??bersama-sama ke syurga??" farahin mengingatkan sahabatnya samnbil tersedu-sedu.Lelaki tadi hanya mencebik seolah-olah bosan dgn kata-kata farahin.
sakinah turut mengalirkan air mata penyesalan dan terharu..terharunya dia mempunyai sahabat yg sgt menyayanginya.
"sakinah,andai awk menyayangi Allah melebihi lelaki ini, ikutlah saya balik."
kata farahin sambil berjalan pergi.
"awak, saya minta maaf. Saya lebih sayangkan Allah dan dia."lafaz sakinah kepada lelaki itu sambil menunding ke arah farahin. Lelaki itu hanya mendiamkan diri.
"farahin!!!tunggu!! saya lebih sayangkan Allah dan awak!" jerit sakinah.. Farahin berpaling dan menunggu sakinah. Sakinah meluru ke arah farahin dan terus memeluk farahin dan menangis teresak-esak.Farahin tidak henti-henti mengucapkan kalimah syukur.
"farahin,uhibbukifillah."
"wa ana aidhan".ucap farahin tesenyum sambil menitis air mata kesyukuran.
"dah lah sakinah..jangan sedih-sedih lagi..jom balik". pujuk farahin.
"eh..tadi awk kata nak pergi kedai??awk tipu saya ye?" senda sakinah.
"ha'ah lah lupa pulak..hehe..ok..jom pergi kedai.." mereka pulang bersama-sama dgn gembira dan syukur. Sakinah sgt bersyukur dikurniakan sahabat seperti farahin dan juga diberi hidayah oleh Allah. Tak henti-henti dia beristigfaf sesal.

the end.

p/s- serendah-rendah tahap dalam berukhuwah adalah berlapang dada dan setinggi-tingginya adalah melebihkan sahabat.

sabda junjungan :"Tujuh golongan yg Allah akan naungi mereka di bawah naunganNya
pada hari yg tiada naungan melainkan naunganNya sahaja.
Antanya ialah dua orang yg berkasih sayang kerana Allah, mereka
bertemu kerana Allah dan berpisah pun kerana Allah."

Tuesday, 3 May 2011

luahan buat sahabat..



these words I dedicate to all my friends exp (kwn2 kat tok sira,fakeh,sri maulana,seri biram,instar n um)..although its not my words , its also from my heart..

duhai sahabat..
masihkah kau semadikan di minda??
bahawa ukhwah yg terjalin antara kita
adalah cinta tulus bersulam taqwa
rangkaian jiwa sesama insan manusia
menjadi lambang keagungan cinta
terhadap Sang Khaliq Maha Pencipta..

duhai temanku..
berjanjilah..
ukhwah kita yg terbina
kerana cinta padaNya
seperti ukhwah yg terjalin antara Rasulullah dan sahabat..

duhai sahabat..
teringat ku pd kata-kata Imam al- Ghazali:
"ukhwah itu bukan pada indahnya pertemuan,
tetapi pada seseorang terhadap saudaranya
dalam doanya"

ku harapkan mekar dihati
agar persahabatan suci ini
kan terus mantap
menjadi syafaat
terukir indah
di pintu Jannah!

Ya Allah..
tatkala bahang mahsyar-Mu menjilat tubuh
izinkan kami sama-sama berteduh
tatkala mizan-Mu teliti mengira
beratkan neracanya atas setiap jasa
naungi kami di sana
berkat kasih keranaMu semata
andai ku layak kesyurga
ku pinta dia bersama..

edit dr DUHAI TEMAN SEJATIKU fr Fatimah Syarha

Tuesday, 24 May 2011

suara wanita dalam solat



bagaimana batas suara 'jahar' dan 'sir' bg wanita dlm solat?

Maliki:menjahar sekadar terdengar untuk dirinya sendiri.
suara tertinggi dan terendah wanita dlm solat sama saja iaitu sekadar
menggerakkan lidah.

syafi'e:wanita boleh menjahar (baca kuat) dalam solat yg dilakukan sesama wanita
tnpa ada lelaki asing mendengarnya.
batas suara sir (suara rendah) pula adalah sekadar kedengaran untuk dirinya
sendiri.

hambali:tidak disunatkan jahar dlm solat. tetapi boleh jahar jika tidak didengari
oleh lelaki asing. jika ada lelaki asing mendengar, harus berhenti menjahar.

hanafi:menurut mazhab ini suara wanita adalah tidak aurat,maka hukum jahar bg
wanita dlm solat adlah sama dgn hukum yg ditetapkan utk lelaki
iaitu(serendah jahar-diperdengarkan kpd org lain tdk sahaja org-org yg dekat
dgnnya, setinggi jahar-tdk terbatas).tetapi dgn syarat wanita tdk boleh
melagukan bacaannya sehingga menaikkan nafsu syahwat lelaki yg mendengarnya.
jika demikian suara wanita itu adalah aurat dan membatalkan solat.

peringatan bagi imam.

sabda Rasulullah s.a.w: "tasbih bg lelaki dan tepuk tangan bg wanita."

menurut imam Nawawi dalam syarah sahih muslim, sunat bg seseorang mengingatkan sesuatu dlm solat seperti mengingatkan imam iaitu dengan membaca tasbih (subhanallah) bg lelaki dan tepuk tgn bg wanita.Iaitu dgn memukulkan telapak tangan kanan keatas tangan kiri.bukan melagak telapak tangan kanan dan telapak tgn kiri seperti bertepuk tgn biasa. jika bertepuk seperi biasa, maka solat batal.


sumber:fiqih wanita-muhammad athiyah khumais

Tuesday, 10 May 2011

Manusia, Tahajud dan Subuh


manusia :Ya Allah!! dah 5:40 am. kejap lagi subuh nak dtg..napelah aku bgn lambat??
Ya Allah, aku terlupa jemput tahajud!

manusia pun berlari menuju ke pintu utama rumah dan terus menunggu.. manusia lihat
tahajud sedang menunggu di dpn pintu.

manusia : tahajud!!aku minta maaf x sempat jemput kau.

tahajud : kenapa kau lupa jemput aku?? aku sgt sedih..kau tau kan betapa besarnya
pahala kalau kau jemput aku??

manusia : ya, aku tau..tapi aku terbangun lambat..kejap lagi subuh nak dtg, aku kena
jemput dia. aku janji esok aku akan jemput kau , tahajud. insyaallah..

tahajud : x pelah..aku tunggu kau jemput aku esok. aku balik dulu.. subuh dah nak
datang.

manusia : baiklah tahajud..assalamualaikum.

tahajud : waalaikummussalam.

tok tok tok..bunyi pintu. manusia pun membuka pintu.

manusia : oh subuh..masuklah.

subuh : terima kasih kau jemput aku. banyak manusia lain yg x sudi jemput aku.
tadi on the way aku ke sini, aku terserempak dgn tahajud. aku nampak mcm
dia sdg menangis.wahai manusia, adakah kau tau kenapa?

manusia terkejut dan berasa bersalah.

manusia : ye ke?? Ya Allah..kesiannya tahajud..aku lupa jemput dia td. Tp aku dah janji akan jemput dia esok.

subuh : moga kau dpt jemput dia esok.

setelah sejam lebih di rumah manusia..

subuh : oklah manusia, aku balik dulu..esok jgn lupa jemput aku..assalamualaikum

manusia :insyaallah..waalaikummussalam.

end

note: sama-samalah kta pertingkatkan ibadah kita..bangunlah bertahajud. itu yg mampu menjadi benteng utk dr kita.

Al-fatih



Muhammad II dilahirkan di Edirne yang pada masa itu ibu kota kerajaan Uthmaniyyah pada 30 Mac 1432. Bapanya adalah Sultan Murad II (1404–51) ibunya Huma Hatun, anak perempuan Abd'Allah dari Hum.

Muhammad al-Fatih merupakan seorang sultan yang mementingkan kekuatan dalaman dan luaran para tenteranya. Mempunyai kepakaran dalam bidang ketenteraan, sains, matematik dan menguasai enam bahasa (bahasa Turki, Greek, Hebrew, Arab, Parsi dan Latin) pada ketika berumur 21 tahun. Seorang pemimpin yang hebat, warak dan tawaduk selepas Sultan Salahuddin Al-Ayubbi (pahlawan Islam dalam Perang Salib) dan Sultan Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz (pahlawan Islam dalam peperangan di Ain Jalut menentang tentera Mongol). Malah sifat-sifat baginda dan tenteranya telah diisyaratkan oleh Rasulullah S.A.W:

"Constantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya (yang menakluk) adalah sebaik-baik raja dan tenteranya (yang menakluk) adalah sebaik-baik tentera."

Seorang Sahabat Rasullullah S.A.W, Abu Ayub Al Ansari pernah mengikuti ekspidisi perang menentang tentera Rom di Constantinople ketika di zaman kerajaan Bani Umaiyyah. Beliau ingin jasadnya dikuburkan di tembok Constantinople dan ketika ditanya mengapa beliau ingin dikuburkan ditembok tersebut, beliau berkata kepada panglima Bani Umaiyah: "Aku mendengar baginda Rasulullah S.A.W mengatakan seorang lelaki soleh akan dikuburkan di bawah tembok tersebut & aku juga ingin mendengar derapan tapak kaki kuda yang membawa sebaik-baik raja yang mana dia akan memimpin sebaik-baik tentera seperti yang telah diisyaratkan oleh baginda."

sultan muhammad Al-fatih berjaya menakhluki kota konstantinople dan menukar nama konstantinople kepada islambol (islam keseluruhannya)..tetapi nama ini ditukar oleh kamal atartuk kepada istanbul..

sejak baligh, tidak pernah meninggalkan tahajud.

ambillah pengajaran dlm kisah ini

Monday, 9 May 2011

belajar kerana Allah



assalmaualaikum semua ..apa khabar iman mu??
hari ni sy nak share ttg belajar kerana Allah..

macam mana belajar kerana Allah??
belajar kerana Allah ialah belajar semata-mata utk mendapat redha Allah s.w.t

belajar bukan semata-mata untuk lulus dalam perperiksaaan, untuk mendapat kerja yang bagus, untuk dikatakan orang yang bijak atau pelbagai lagi niat yang lain melainkan hanya kerana Allah SWT. Daripada Ibn Umar RA sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Sesiapa yang menuntut ilmu kerana selain daripada Allah SWT ataupun menghendaki menuntut ilmu (sebaliknya) selain daripada Allah SWT, maka disediakan tempat duduknya daripada neraka." [HR Tarmizi]

insyaallah sesiapa yg meletakkan dlm mindsetnya keredhaan Allah s.w.t, Allah pasti akan menganugerahinya harta, kemasyhuran dan kedudukan yg tinggi di dunia dan akhirat.

firman Allah dlm surah Al-Mujadalah ayat 11:
"Allah meninggikan darjat org-org beriman diantara kamu dan org-org yg diberi ilmu beberapa darjat."

malaikat juga akan melabuhkan sayapnya kerna terlalu cinta dgn org yg menuntut ilmu.

kita sbg pelajar perlu sematkan dlm minda yg belajar adalah satu ibadah yg wajib dilakukan kerana Allah.

sabda Nabi s.a.w:
"menuntut ilmu adalah suatu kewajipan atas setiap muslim" (ibn majah)

Nabi s.a.w juga bersabda:
"sesiapa yg mencari jalan utk menuntut ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya jalan ke syurga" (HR muslim)

kita juga perlu sedar betapa pentingnya ilmu utk Islam, utk bangunkan Islam kerana hanya dgn ilmu Islam akan berjaya.Mengikut kajian tokoh pemikir Islam , Malik bin Nabi, kelemahan umat Islam adalah disebabkan dua faktor penting iaitu kurangnya ilmu dan kurang amal.

perkembangan dunia hari ini menyaksikan kelemahan umat Islam dlm beberapa aspek menyebabkan umat islam menjadi mangsa yg ditekan sewenang-wenangnya. ramai diantara remaja-remaja Islam yg terpengaruh dgn gejala sosial dan budaya barat. jika begini umat Islam, bilakah Islam akan maju??

menuntut ilmu juga dikira jihad.
dlm hadis nabi s.a.w :"sesiapa yg keluar menuntut ilmu, seolah-olah dia berjihad di jalan Allah hinggalah dia kembali " (hadis hasan)

bila kita bersungguh-sungguh menuntut ilmu, insyaallah kita akan berjaya.
apabila berjaya , kita akan dikenali dan lg senang utk kita menyampaikan ISLAM kpd masyarakat.

jadi, marilah sama-sama kiita mencari keredhaan ALLAH dengan menuntut ilmu.
ayuh kita sama-sama naikkan nama Islam di mata dunia.

sekian.

sumber - iluv islam
- adab & petua kecemerlangan pelajar (telaga biru)

Sunday, 8 May 2011

couple bkn zina??



assalamualaikum semua..apa khabar iman antum??harapnya iman kita bertambah.

baru-baru ni sy ada terbaca satu note dkt facebook yg membahaskan ttg zina yg berkaitan dgn couple contohnya zina hati,tgn, kaki n mata. tajuknya couple bkn zina.Terima kasih kpd penulis atas perkongsian.

apa yg dibahaskan disitu couple bkn zina, mengngati seseorg itu bkn zina.

seperti hadith Nabi ini yg membicarakan ttg zina

MAKSUD ZINA HATI DAN ZINA KECIL YANG LAIN

Sabda Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam:



(إِنَّ اللهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا أَدْرَكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَزِنَا الْعَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ الْمَنْطِقُ، وَالنَّفْسُ تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ وَيُكَذِّبُهُ). رواه البخارى (6/2438، رقم 6238)، ومسلم (4/2046، رقم 2657)، وأبو داود (2/246، رقم 2152)، والبيهقى فى شعب الإيمان (4/365، رقم 5428).

وفي رواية مسلم: (كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنْ الزِّنَا مُدْرِكٌ ذَلِكَ لَا مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الِاسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلَامُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ).

Maksudnya: (Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Zina mata itu adalah pandangan, zina lidah itu adalah ucapan, nafsu mengharap dan berkeinginan, dan kemaluan itu mengiyakan atau mendustakannya). Hadith riwayat Bukhari (6/2438, no 6238), Muslim (4/2046, no 2657), Abu Daud (2/246, no 2152), dan Imam Baihaqi dalam Shu’ab Iman (4/365, no 5428).

Dan dalam riwayat Imam Muslim: (Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Mata itu zinanya pandangan, telinga itu zinanya mendengar, lidah itu zinanya ucapan, tangan itu zina melakukan kekerasan, kaki itu zinanya langkah, dan hati itu mengharap dan berkeinginan, dan mengiyakannya kemaluan atau mendustakannya)

kesimpulannya zina hati ini bknnya setakat menginagti sesorang tetapi berkeinginan melakukan maksiat.

tapi apa yg sy nak katakan di sini, walaupun couple itu bkn zina tetapi ia perkara yg mendekatkan diri kepada zina.

sebagaiman firman Allah s.w.t dlm surah Al-Isra'

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan sesuatu jalan yang buruk.” (Al-Isra [17] : 32)

Ayat ini jelas menunjukkan yg Allah melarang kita mendekati zina.. ALLAH X firman jgn kamu berzina.

kerana melakukan perkara -perkara yg mendekati zina itulah yg membawa kpd zina.

lagi satu sy nak tambah di sini, walaupun mengingati atau rindu dkt seseorng itu bukan zina tetapi kita kena ingat yg Allah lg perlu utk diingati.

tak malu ke kita sbg hamba Allah asyik mengingati makhluknya bkn nya pencipta?
perbanyakkanlah berzikir..

sabda Rasulullah s.a.w:
"Allah berasa takjub kepada pemuda yang tiada baginya rindu yg cenderung kepada kebodohan". -riwayat Ahmad

jadi, fikir-fikirkanlah..sama-sama kita muhasabah diri kita..

Friday, 6 May 2011

amar ma'ruf nahi mungkar



assalamualaikum semua..moga antum semua diberi kesihatan oleh Allah s.w.t.
hari ni ana nak sentuh tentang amar ma'ruf nahi mungkar.
jika kita teliti dalam Al-quran, Allah byk menyebut tentang amar ma'ruf nahi mungkar.
antara ayat-ayat yg menyentuh ttg ini ~

1)surah Ali imran ayat 104 :
"Hendaklah terdapat antara kamu segolongan yang menyeru dengan kebaikan dan
mencegah daripada kemungkaran. Itulah golongan yang berjaya."

2)surah Ali imran ayat 110 :
"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah)
umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan
melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula
beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi
dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu
menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan
kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik."

hadith Nabi juga menyebut tentang amar ma'ruf nahi mungkar

"Siapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya (taghyir) dengan
tangan, jika tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah, jika tidak mampu
hendaklah dia mengubahnya dengan hati, dan yang demikian itu adalah
selemah-lemah iman." (Hadis Riwayat Muslim)

jadi, jika kita hayati ayat-ayat ini betapa Islam mementingkan amar ma'ruf nahi
mungkar.
kalau kita lihat hari ini, ramai daripada kita yang mengajak kepada kebaikan, tapi
hanya segelintir yang mampu mencegah kemungkaran. Yang kita lihat mencegah
kemungkaran hanyalah pegawai pencegah maksiat, imam-imam. Yang lain hanya mampu
mencegahnya dgn hati. Ana sendiri pun kadang-kadang hanya mampu mencegah dgn hati.
Ya Allah, betapa lemahnya iman kita hari ini.
cuba kita fikirkan, kalau kita hny mencegah dgn hati,macam mana dgn umat yg dah
rosak? siapa nak perbetulkan mereka?
sama-samalah kita islah kan diri kta. Pertingkatkan amal ibadat dr hari ke hari
demi Islam.Ayuh, bangkit dr lena!!

Thursday, 5 May 2011

ukhuwah



"hish...bengang betul saya..manalah sakinah ni menghilang?" rungut sara.
"awak kenapa sara??pagi-pagi lagi dah bising..ada masalah ke??"tanya farahin
hairan.
"sakinah ni..hilang entah ke mana..semalam kitorang janji nak buat assignment pagi
ni..tiba-tiba je dia menghilang."
mendengar rungutan sara ,farahin tersenyum.. "oh, itu sebabnya yang buat muka si
manis ni kelat pagi-pagi."
"eee awak ni..orang seriuslah."gerutu sara..
"ok2..mungkin dia pergi kedai kot..beli buku..mana kita tau."
"ye lah tu..entah-entah pergi dating."sangka sara.
"ya Allah..tak baiklah awak cakap macam tu, kita kan kena bersangka baik".nasihat
farahin sambil tersenyum.
"awk ni..baik sangatlah, asyik-asyik nak sangka baik, mana lah tau dia buat benda
jahat."rungut sara muak.
"sara, kan serendah-rendah ukhwah adalah bersangka baik..kalau kita bersangka
buruk dekat sakinah,masih ada lagi ke ukhwah antara kita dan dia?? sekalipun dia
mungkin buat benda tak baik,kita tak boleh bersangka terus tanpa selidik."nasihat
farahin membetulkan sara.
"Ya Allah..teruknya saya ni..terima kasih farahin, nasihatkan saya..
"sama-sama,mmg tugas sahabat menasihati sahabatnya sendiri."kata farahin sambil
tersenyum mesra. Dalam hatinya dia mengucap syukur kpd Allah kerana sahabatnya
cepat tersedar dari kesilapan.
......................................................

"sara, saya pergi kedai kejap ye, nak beli gula..gula dah habis lah."maklum
farahin.
"laa..dah habis ke??oklah..awak nak pergi sorang je ke??"
"sorang je..dekat je kan. oklah, saya pergi dulu ye..assalamualaikum."
"waalaikummussalm,jalan elok-elok..kirim salam kat abang kedai." gurau sara.
farahin ketawa dgn gelagat sara. Sebenarnya tujuan utama farahin keluar bukanlah
utk beli gula tetapi dia ingin mencari sakinah. Sejak akhir-akhir ni dia ada
dengar yang Sakinah keluar dengan lelaki.Dia tidak mahu sahabatnya terlibat sama
dgn masalah sosial remaja sekarang.
...........................................................

sedang farahin melintas sebuah taman permainan,dia sangat terkejut dan sedih
dengan apa yang dilihatnya. Dilihatnya Sakinah sedang berdua-duaan dengan seorang
lelaki.Betullah apa yang orang cerita kpdnya selama ini.
'Ya Allah..bantulah hambaMu ini utk menasihati sahabatku'.doa farahin dalam hati.

tidak mahu disedari, perlahan-perlahan farahin mendekati mereka.
"assalamualaikum."
"waa..waalaikummussalam.. Farahin!!apa awak buat kat sini??" terkejut sakinah
melihat farahin berada di situ.
"saya nak pegi ke kedai tadi, pastu ternampak awk..sy pergilah sini..awk ikut saya
pergi kedai nak??" ajak farahin. tak sanggup dia melihat sahabatnya melakukan
maksiat.
"eh..ko siapa? tiba-tiba ajak sakinah balik!! bagilah peluang kitorng nak
berborak." sergah lelaki yg bersama sakinah.
"relaxlah awak..ni housemate sayalah."sakinah menenangkan lelaki itu.
"farahin..awak pergi dulu ye..kitorang nak berborak lagi."pujuk sakinah.
"sakinah..awk tau kan apa yang awak buat ni salah"..tanya farahin lembut. dia tak
sangka sahabatnya akan berkata begitu. Hampir saja air matanya menitis.
"weh ustazah!!kau relaxlah..kitorang buat dosa ke ,buat apa ke, kitorang punya
pasal lah..ko sibuk apa??kau sayang kat dia kan??kau tak gembira ke tengok dia
happy??apa punya kawan lah kau ni?."marah lelaki itu..sakinah hanya mendiamkan diri malu kerana dia tau perbuatannya salah.
"saudara,sebab saya sayangkan sakinah lah saya buat macam ni..saya sayangkannya dunia dan akhirat..saudara hanya sayangkannya kat dunia je..kalau saudara sayangnya dunia akhirat,saudara takkan mengajaknya melakukan dosa." sinis farahin.
" sakinah, awak lupa ke dgn hadis Rasulullah yg menyatakan bahawa Allah akan menaungi tujuh golongan di mahsyar nanti dan antaranya adalah dua orang yang berkasih sayang kerana Allah?bukan kah kita pernah berjanji utk saling menyayangi kerana Allah??bersama-sama ke syurga??" farahin mengingatkan sahabatnya samnbil tersedu-sedu.Lelaki tadi hanya mencebik seolah-olah bosan dgn kata-kata farahin.
sakinah turut mengalirkan air mata penyesalan dan terharu..terharunya dia mempunyai sahabat yg sgt menyayanginya.
"sakinah,andai awk menyayangi Allah melebihi lelaki ini, ikutlah saya balik."
kata farahin sambil berjalan pergi.
"awak, saya minta maaf. Saya lebih sayangkan Allah dan dia."lafaz sakinah kepada lelaki itu sambil menunding ke arah farahin. Lelaki itu hanya mendiamkan diri.
"farahin!!!tunggu!! saya lebih sayangkan Allah dan awak!" jerit sakinah.. Farahin berpaling dan menunggu sakinah. Sakinah meluru ke arah farahin dan terus memeluk farahin dan menangis teresak-esak.Farahin tidak henti-henti mengucapkan kalimah syukur.
"farahin,uhibbukifillah."
"wa ana aidhan".ucap farahin tesenyum sambil menitis air mata kesyukuran.
"dah lah sakinah..jangan sedih-sedih lagi..jom balik". pujuk farahin.
"eh..tadi awk kata nak pergi kedai??awk tipu saya ye?" senda sakinah.
"ha'ah lah lupa pulak..hehe..ok..jom pergi kedai.." mereka pulang bersama-sama dgn gembira dan syukur. Sakinah sgt bersyukur dikurniakan sahabat seperti farahin dan juga diberi hidayah oleh Allah. Tak henti-henti dia beristigfaf sesal.

the end.

p/s- serendah-rendah tahap dalam berukhuwah adalah berlapang dada dan setinggi-tingginya adalah melebihkan sahabat.

sabda junjungan :"Tujuh golongan yg Allah akan naungi mereka di bawah naunganNya
pada hari yg tiada naungan melainkan naunganNya sahaja.
Antanya ialah dua orang yg berkasih sayang kerana Allah, mereka
bertemu kerana Allah dan berpisah pun kerana Allah."

Tuesday, 3 May 2011

luahan buat sahabat..



these words I dedicate to all my friends exp (kwn2 kat tok sira,fakeh,sri maulana,seri biram,instar n um)..although its not my words , its also from my heart..

duhai sahabat..
masihkah kau semadikan di minda??
bahawa ukhwah yg terjalin antara kita
adalah cinta tulus bersulam taqwa
rangkaian jiwa sesama insan manusia
menjadi lambang keagungan cinta
terhadap Sang Khaliq Maha Pencipta..

duhai temanku..
berjanjilah..
ukhwah kita yg terbina
kerana cinta padaNya
seperti ukhwah yg terjalin antara Rasulullah dan sahabat..

duhai sahabat..
teringat ku pd kata-kata Imam al- Ghazali:
"ukhwah itu bukan pada indahnya pertemuan,
tetapi pada seseorang terhadap saudaranya
dalam doanya"

ku harapkan mekar dihati
agar persahabatan suci ini
kan terus mantap
menjadi syafaat
terukir indah
di pintu Jannah!

Ya Allah..
tatkala bahang mahsyar-Mu menjilat tubuh
izinkan kami sama-sama berteduh
tatkala mizan-Mu teliti mengira
beratkan neracanya atas setiap jasa
naungi kami di sana
berkat kasih keranaMu semata
andai ku layak kesyurga
ku pinta dia bersama..

edit dr DUHAI TEMAN SEJATIKU fr Fatimah Syarha